Issues in Mathematics Education (IMED)
Vol 5, No 1 (2021): Maret

Penerapan Metode Latis untuk Mengurangi Kesalahan Siswa dalam Operasi Perkalian Ditinjau dari Kemampuan Awal Siswa

Rifkah Chaerunnisa (Jurusan Matematika FMIPA Universitas Negeri Makassar, 90224)
S. Suradi (Jurusan Matematika FMIPA Universitas Negeri Makassar, 90224)
A. Asdar (Jurusan Matematika FMIPA Universitas Negeri Makassar, 90224)



Article Info

Publish Date
28 Mar 2021

Abstract

Penelitian ini bertujuan untuk mengurangi kesalahan siswa dalam operasi perkalian dengan menerapkan metode perkalian latis. Jenis penelitian ini adalah penelitian kualitatif dengan metode Penelitian Tindakan Kelas (PTK). Subjek penelitian adalah 24 siswa yang dipilih secara purposive. Penelitian dilaksanakan di kelas VII dari salah satu SMP di Parepare. Tahun ajaran 2018/2019. Intrumen penelitian yang digunakan terdiri atas lembar observasi, soal tes, dan angket. Desain PTK menggunakan model Kemmis dan Tanggart yang meliputi perencanaan, tindakan/pelaksanaan, observasi, dan refleksi. Hasil penelitian menunjukkan bahwa Skor rata-rata hasil tes matematika siswa setelah pemberian tindakan pada siklus I adalah 58,33 dari skor ideal 100 dan sebanyak 15 siswa yang melakukan kesalahan dalam operasi perkalian. Sedangkan skor rata-rata hasil tes matematika siswa setelah pemberian tindakan pada siklus II adalah 80,83 dari skor ideal 100 dan sudah tidak ada lagi siswa yang melakukan kesalahan. Kesalahan siswa dalam menyelesaikan soal operasi perkalian bilangan bulat dan bilangan pecahan desimal terdapat  tiga aspek kesalahan yaitu kesalahan dalam memahami konsep, kesalahan proses penyelesaian, dan kesalahan penarikan kesimpulan. Sehingga dapat disimpulkan bahwa penerapan metode latis dapat mengurangi kesalahan siswa dalam operasi perkalian ditinjau dari kemampuan awal siswa SMP di ParepareKata kunci: Kesalahan siswa, Operasi perkalian, Metode latis, Kemampuan Awal, PTK . This research aims to reduce the students error in multiplication operation by implementing latis multiplication method. Type of research is qualitative research by classroom action research methods. Research subject are 24 students which selected by purposive which is encountered errors in multiplication operations. This research conducted in class VII.1of on SMP in Parepare Academic year 2018/2019. Classroom action research design by using  Kemmis and Tanggart model which includes planning action/ implementation, observation and reflection. The result of research shows that the average score of math test results after giving the action in Cycle is 58.33 from ideal score 100 and there are 15 students which make a mistake in operation the multiplication. While the average score of math test result after giving the action in cycle ii is 80.83 from ideal score 100 and there is no more student that make a mistake. Students error in solving integer multiplication and decimal fraction operation problems there are three error aspects that are in understanding the concept, error solving process and error of inference. So that, it can be conclude that the implementation of latis method can reduce the student error in multiplication operation in terms of the initial abilities of students SMP in Parepare.Keywords: Student errors, multiplication operation, latis method, initial ability, classroom action research 

Copyrights © 2021






Journal Info

Abbrev

imed

Publisher

Subject

Mathematics

Description

Journal of IMED presents new ideas, developments, and innovations in mathematics education. It involves attempts to enhance teaching and learning mathematics in the classroom at all levels. It deals with educational articles from research, recent issues, and literature reviews. All paper related to ...