Issues in Mathematics Education (IMED)
Vol 5, No 2 (2021): September

Penyebab Miskonsepsi Siswa Kelas 9 pada Materi Pecahan Bentuk Aljabar Berdasarkan Teori Konstruktivisme

D, Djadir (Jurusan Matematika FMIPA Universitas Negeri Makassar)
Nurdin Arsyad (Jurusan Matematika FMIPA Universitas Negeri Makassar)
Melda Datu Kalu (Jurusan Matematika FMIPA Universitas Negeri Makassar)



Article Info

Publish Date
30 Sep 2021

Abstract

Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui faktor penyebab terjadinya miskonsepsi siswa pada materi pecahan bentuk aljabar kelas 9 ditinjau dari prinsip-prinsip teori belajar konstruktivisme.Jenis penelitian ini adalah penelitian kualitatif dengan menggunakan pendekatan deskriptif. Subjek dalam penelitian ini adalah 5 siswa kelas 9 yang mengalami miskonsepsi terbanyak dengan nilai terendah. Instrumen yang digunakan dalam penelitian ini adalah tes diagnostik miskonsepsi siswa yang terdiri dari beberapa butir soal uraian disertai dengan skor tingkat kepercayaan (CRI) dan pedoman wawancara. Prinsip-prinsip teori belajar konstruktivisme yang dimaksud dalam penelitian ini adalah lingkungan belajar, pengetahuan awal siswa, kemampuan siswa, keaktifan siswa dalam pembelajaran dan pengalaman belajar siswa. Hasil penelitian menunjukkan bahwa terjadinya miskonsepsi disebabkan oleh beberapa faktor baik dari segi internal maupun eksternal ditinjau dari prinsip-prinsip teori konstruktivisme.Kata Kunci:Miskonsepsi, Konstruktivisme, CRI, Pecahan, AljabarThis study aims to determine the factors that cause student misconceptions  form 9th grade on algebraic form  fraction in terms of the principles of constructivism learning theory. This type of research is qualitative research using a descriptive approach. The subjects in this study were 5 grade 9 students who experienced the most misconceptions with the lowest scores. The instrument used in this study was a student misconception diagnostic test consisting of several descriptive items accompanied by Certainty of Response Index (CRI) and an interview guide. The principles of constructivism learning theory referred to in this study are the learning environment, students' initial knowledge, student abilities, student activeness in learning and student learning experiences. The results showed that the misconception was caused by several factors, both internal and external, in terms of the principles of constructivism theory.Keywords:Misconception, Constructivism, CRI, Algebraic, Fractions

Copyrights © 2021






Journal Info

Abbrev

imed

Publisher

Subject

Mathematics

Description

Journal of IMED presents new ideas, developments, and innovations in mathematics education. It involves attempts to enhance teaching and learning mathematics in the classroom at all levels. It deals with educational articles from research, recent issues, and literature reviews. All paper related to ...