Issues in Mathematics Education (IMED)
Vol 5, No 2 (2021): September

Analisis Perilaku Belajar Siswa Hiperaktif dalam Pembelajaran Matematika

A. Asdar (Jurusan Matematika, Fakultas MIPA, Universitas Negeri Makassar)
N. Nasrullah (Jurusan Matematika, Fakultas MIPA, Universitas Negeri Makassar)
Alya Dian Sari (Jurusan Matematika, Fakultas MIPA, Universitas Negeri Makassar)



Article Info

Publish Date
30 Sep 2021

Abstract

Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui karakteristik perilaku belajar siswa hiperaktif pada pembelajaran matematika.Penelitian ini merupakan penelitian kualitatif deskriptif.Metode pengumpulan data yang diterapkan adalah observasi, wawancara, dan dokumentasi.Instrumen penelitian adalah lembar observasi, pedoman wawancara, serta peneliti itu sendiri.Teknik analisis data dalam penelitian ini adalah reduksi data, penyajian data, dan penarikan kesimpulan Berdasarkan hasil penelitian menunjukkan bahwa 1) perilaku belajar kognitif siswa hiperaktif, khususnya dalam materi perpangkatan. Ada beberapa perilaku yang ditunjukkaan, yaitu: a. pada saat diberikan kuis, siswa mampu menggunakan nalarnya dan siswa mampu mengembangkan pengetahuannya sendiri mengenai jawaban dari permasalahan yang diberikan, meskipun hasil dari jawaban siswa tersebut salah, b. siswa tidak dapat menyelesaikan permasalahan matematika yang bersifat perhitungan perkalian perpangkatan, pembagian perpangkatan, serta sifat perpangkatan yang lainnya, c. siswa lamban dalam menerima materi pembelajaran, d. siswa tidak dapat berkonsentrasi pada saat proses pembelajaran matematika, ia cenderung menggambar-gambar atau mencoret-coret bukunya. 2) perilaku belajar afektif siswa hiperaktif yang ditunjukkan, yaitu: a. pada saat proses belajar mengajar siswa sering meninggalkan tempat duduk dan sering memukul temannya tiba-tiba, serta berbicara tanpa kendali, b. siswa tidak dapat bertanggungjawab ketika memimpin suatu diskusi kelompok, c. siswa sering melanggar tata tertib sekolah.Kata Kunci:Perilaku Belajar, Pembelajaran MatematikaThis study aims to determine the characteristics of hyperactive student learning behavior in mathematics. This is a descriptive qualitative research. The data collection methods werethe observation, interview, and documentation. The research instrument was the observation sheet, interview guidelines, and the researcher himself. The data analysis techniques are data reduction, data presentation, and drawing conclusions. The results of the study showed that 1) the cognitive learning behavior of hyperactive students, especially in the topic about exponent. There are several behaviors that are indicated, namely: a. given a quiz, students are able to use their reasoning and to develop their own knowledge about the answers to the problems given, even though the results of students' answers are wrong, b. students cannot solve mathematical problems that are the calculation of rank multiplication, division of rank, and the nature of the other ranks, c. students are slow in accepting learning material, d. students cannot concentrate on the process of learning mathematics, he tends to draw pictures or doodle on his book. 2) the affective learning behavior of hyperactive students shown, namely: a. when the learning process students often leave their seats and often hit their friends suddenly, and speak without control, b. students cannot be held responsible when leading a group discussion, c. students often violate school rules.Keywords: Learning Behavior, Mathematics Learning

Copyrights © 2021






Journal Info

Abbrev

imed

Publisher

Subject

Mathematics

Description

Journal of IMED presents new ideas, developments, and innovations in mathematics education. It involves attempts to enhance teaching and learning mathematics in the classroom at all levels. It deals with educational articles from research, recent issues, and literature reviews. All paper related to ...