Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika Al Qalasadi
Vol 5 No 2 (2021): JURNAL ILMIAH PENDIDIKAN MATEMATIKA AL QALASADI

ANALISIS METAKOGNITIF SISWA DALAM MENYELESAIKAN MASALAH INTEGRAL

Eline Yanty Putri Nasution (Unknown)
Anggun Emjasmin (Institut Agama Islam Negeri Kerinci)
Nur Rusliah (Institut Agama Islam Negeri Kerinci)



Article Info

Publish Date
23 Dec 2021

Abstract

Abstrak Metakognitif siswa kelas XII Multimedia SMK Negeri 1 Sungai Penuh dari 15 siswa kelas XII Multimedia SMK Negeri 1 Sungai Penuh ada beberapa tingkatan metakognisi yaitu: a. tacit use, b. aware use, c. strategic use, dan d. reflective use. Adapun yang memiliki pola pikir tacit use yaitu 6 orang siswa, ada 4 siswa yang memiliki pola pikir aware use, dan 5 orang siswa memiliki pola pikir strategic use dan tidak ada siswa yang memiliki pola pikir reflective use pada materi integral. Adapun jenis-jenis metakognitif yang dialami oleh siswa adalah: a. tidak mampu mengetahui apa yang ia ketahui; b. tidak mampu mengurutkan apa yang akan ia lakukan; c. mampu menganalisis suatu masalah tahu menentukan langkah awal dan langkah penyelesaian; d. mengevaluasi hasil yang didapatkan benar atau salah Dari uraian tersebut dapat disimpulkan bahwa metakognitif siswa kelas XII Multimedia masih dalam kategori sedang. Kata kunci: metakognitif siswa, materi integral. Abstract Metacognition of class XII Multimedia students of SMK Negeri 1 Sungai Penuh from 15 students of class XII Multimedia of SMK Negeri 1 Sungai Penuh there are several levels of metacognition, namely: a. tacit use, b. aware use, c. strategic use, and d. reflective use. As for those who have a tacit use mindset, there are 6 students, there are 4 students who have an aware use mindset, and 5 students have a strategic use mindset and no students have a reflective mindset use on integral material. The types of metacognitive experienced by students are: a. unable to know what he knows; b. unable to sort out what he is about to do; c. able to analyze a problem knows to determine the initial steps and steps to completion; d. evaluate the results obtained are true or false From the description it can be concluded that the metacognitive of class XII Multimedia students is still in the medium category. Keywords: student metacognitive, integral material.

Copyrights © 2021






Journal Info

Abbrev

qalasadi

Publisher

Subject

Mathematics

Description

Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika (JAQ) welcomes any papers on mathematics education, teaching mathematics in any technical knowledge domain: original theoretical works, literature reviews, research reports, social issues, psychological issues, curricula, learning environments, research in an ...