The more the increase of one's income, travelling becomes an alternative to people’s life style. This research purpose is to see the pattern of tourism and the factors that make a person would like to visit a particular destination. Using the survey with the target of the young generation, the profile analysis results show that the composition of men and women is relatively balanced, The number of respondents from outside Java are more than respondents from Java, the biggest expenditure level is Rp. 500.000 up to Rp. 1,000,000 per month. From factor analysis, result shows seven factors influencing respondent's tourism pattern.Keyword : pattern tourism, young generation, social media, factor analysis ABSTRAK Dengan makin meningkatnya penghasilan seseorang, berwisata menjadi alternatif gaya hidup. Penelitian ini bertujuan melihat pola wisata serta faktor-faktor yang membuat seseorang ingin mengunjungi destinasi tertentu. Menggunakan survei dengan target generasi muda, hasil analisis profil menunjukkan komposisi pria dan wanita relatif seimbang, responden dari luar Jawa lebih banyak dibandingkan responden dari Jawa, tingkat pengeluaran terbesar adalah Rp. 500.000,- sampai Rp. 1.000.000,- per bulan. Analisis faktor, didapat tujuh faktor yang mempengaruhi pola wisata responden.Kata kunci: pola wisata, generasi muda, media sosial, analisis faktor
Copyrights © 2018