This research was carried out at SD Negeri 4 Tenganan in Class III where the ability and learning outcomes of students for Hindu Religious Education subjects were quite low. The purpose of this classroom action research is to improve the learning outcomes of Hindu Religious Education in third grade students in the 2021/2022 academic year through the application of the Peer Tutor method. This type of research is classroom action research. This study uses the Kemmis and Mc.Taggart model. This research was conducted in two cycles. Each cycle contains planning, implementation and observation activities, as well as reflection. The subjects in this study were third grade students of SD Negeri 4 Tenganan, totaling 13 students, consisting of 6 male students and 7 female students. The technique used for data collection is the technique of observation, documentation and tests. The research instrument used observation sheets for tutors, students, teachers and written tests. The data analysis technique used is descriptive quantitative. The data analyzed descriptively quantitatively are learning outcomes. The results of this study indicate that the application of peer tutoring methods in learning Hindu Religious Education can improve student learning outcomes. The increase in student learning outcomes can be seen from the scores obtained by students before and after the action. Before the action was taken, there were 4 students or 30.77% of all students who got a score of 75. After the action was carried out with the application of the Cycle I peer tutor method, the test results in the first cycle were 9 students or 69.23% of all students who got a value of 75. After improvements were made by evaluating the application of the peer tutoring method, by conducting quizzes and improving the steps of the approach to the application of the peer tutor method, it was proven to improve student learning outcomes, it was indicated that there were 13 students or 100% of all students who got a score of 75. The average value of the post test results is 60.77, increasing in the first cycle is 80.00 while in the second cycle is 88.46. ABSTRAKPenelitian ini dilaksanakan di SD Negeri 4 Tenganan di Kelas III yang kemampuan dan hasil belajar siswanya untuk mata pelajaran Pendidikan Agama Hindu cukup rendah. Tujuan penelitian tindakan kelas ini adalah untuk meningkatkan hasil belajar Pendidikan Agama Hindu pada siswa kelas III tahun pelajaran 2021/2022 melalui penerapan metode Tutor Sebaya. Jenis penelitian ini adalah penelitian tindakan kelas. Penelitian ini menggunakan model Kemmis dan Mc.Taggart. Penelitian ini dilaksanakan dalam dua siklus. Setiap siklus terdapat kegiatan perencanaan, pelaksanaan dan observasi, serta refleksi. Subjek dalam penelitian ini adalah siswa kelas III SD Negeri 4 Tenganan yang berjumlah 13 siswa, terdiri dari 6 siswa laki-laki dan 7 siswa perempuan. Teknik yang digunakan untuk pengumpulan data adalah teknik observasi, dokumentasi dan tes. Instrumen penelitian menggunakan lembar observasi tutor, siswa, guru dan tes tertulis. Teknik analisis data yang digunakan yaitu deskriptif kuantitatif. Data yang dianalisis secara deskriptif kuantitatif adalah hasil belajar. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa dengan penerapan metode tutor sebaya dalam pembelajaran Pendidikan Agama Hindu dapat meningkatkan hasil belajar siswa. Peningkatan hasil belajar siswa tersebut dapat dilihat dari nilai yang diperoleh siswa sebelum dan sesudah dilakukan tindakan. Sebelum dilakukan tindakan, ada 4 siswa atau 30,77% dari seluruh siswa yang mendapat nilai ? 75. Setelah dilakukan tindakan dengan penerapan metode tutor sebaya Siklus I, hasil tes di siklus I ada 9 siswa atau 69,23% dari seluruh siswa yang mendapat nilai ? 75. Setelah dilakukan perbaikan dengan mengevaluasi penerapan metode tutor sebaya, dengan cara melaksanakan kuis dan memperbaiki langkah Pendekatan penerapan metode tutor sebaya, terbukti dapat meningkatkan hasil belajar siswa, ditandai ada 13 siswa atau 100% dari seluruh siswa yang mendapat nilai ? 75. Nilai rata-rata hasil post test yaitu 60,77 meningkat pada siklus I yaitu 80,00 sedangkan pada siklus II yaitu 88,46.
                        
                        
                        
                        
                            
                                Copyrights © 2022