Aksis : Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia
Vol 5 No 2 (2021): AKSIS: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, Volume 5 Nomor 2, Desember

Use of Indonesian Vocabulary by Children in KB Aisyyah III Baruga Kecamatan Baruga

Wa Ode Irawati (Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, Universitas Negeri Gorontalo, Indonesia)



Article Info

Publish Date
17 Dec 2021

Abstract

The purpose of this study was to determine the vocabulary used by children in KB Aisyiyah III Baruga and describe the class classification of words spoken by children in KB Aisyiyah III Baruga. The method used in this study is a qualitative descriptive method. The data in this study are in the form of vocabulary spoken by children in KB Aisyiyah III Baruga. Data collection uses the speaking and listening method while the data collection technique uses elicitation, recording, and note-taking techniques. The data collected were analyzed using psycholinguistic methods, then data analysis was carried out through data identification, data presentation, and concluding. Based on the results of data analysis, it can be stated that the number of vocabulary used by children 0-6 years is different from one another. The types of Indonesian vocabulary used by children are 27 types of vocabulary that refer to concrete or real things. Children's vocabulary covers almost all classes of Indonesian words, namely nouns, verbs, adjectives, adverbs, pronouns, numerals, prepositions, and conjunctions. However, the dominant a word-class used is nouns. Keywords: vocabulary, word class, children Abstrak Tujuan penelitian ini adalah untuk mengetahui kosakata yang digunakan oleh anak-anak di KB Aisyiyah III Baruga dan mendeskripsikan klasifikasi kelas kata yang diucapkan oleh anak-anak di KB Aisyiyah III Baruga. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah metode deskriptif kualitatif. Data dalam penelitian ini berupa kosakata yang dituturkan oleh anak-anak di KB Aisyiyah III Baruga. Pengumpulan data menggunakan metode cakap dan simak, sedangkan teknik pengumpulan data menggunakan teknik elisitasi, rekam, dan catat. Data-data yang dikumpulkan dianalisis dengan menggunakan metode psikolinguistik. Selanjutnya, analisis data dilakukan melalui identifikasi data, penyajian data, dan penarikan simpulan. Berdasarkan hasil analisis data dapat dikemukakan bahwa jumlah kosakata yang digunakan anak 0-6 tahun berbeda antara satu dengan yang lain. Jenis kosakata bahasa Indonesia yang digunakan anak sebanyak 27 jenis kosakata yang mengacu pada hal-hal konkret atau nyata. Kosakata anak mencakup hampir seluruh kelas kata bahasa Indonesia, yaitu nomina, verba, adjektiva, adverbia, pronomina, numeralia, preposisi, dan konjungsi. Namun, kelas kata yang dominan digunakan adalah nomina. Kata kunci: kosakata, kelas kata, anak-anak

Copyrights © 2021






Journal Info

Abbrev

aksis

Publisher

Subject

Humanities Education Languange, Linguistic, Communication & Media Other

Description

Aksis: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia is a high-qualified open access Journal which is managed by Program Studi Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia (Indonesian Literature and Language Education), Faculty of Languages and Arts, Universitas Negeri Jakarta and published by Lembaga ...