ABSTRACT: This study aims to determine the management of Islamic Religious Education curriculum development at MTs Irsyadul Islamiyah Rokan Hilir. This research is a qualitative research using interview, observation and documentation techniques as the data collection technique. Based on the results of the analysis carried out by the author, it can be seen that: the management of the Islamic Religious Education curriculum in the development of Islamic Religious Education learning at MTs Irsyadul Islamiyah Rokan Hilir is as follows: a) formulating the vision, mission, and learning objectives to be achieved by conducting internal meetings and preparation of annual and semester program planning; b) maximizing the needs of students, society, users of graduates and advanced studies by adjusting the curriculum and appropriate methods needed by students in accordance with the times; c) carry out a curriculum evaluation to find out whether the curriculum developed and studied is in accordance with existing needs and is appropriate; d) discussions with experts with the aim of getting input on the developed curriculum and adapting it to needs; e) harmonize with the era.KEYWORDS: Management; Curriculum Development; Curriculum Planning; Curriculum Evaluation. ABSTRAK: Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui manajemen pengembangan kurikulum Pendidikan Agama Islam di MTs Irsyadul Islamiyah Rokan Hilir. Penelitian ini merupakan penelitian kualitatif dengan menggunakan teknik wawancara, observasi dan dokumentasi sebagai teknik pengumpulan datanya. Berdasarkan hasil analisis yang penulis dilakukan, dapat diketahui bahwa: manajemen kurikulum Pendidikan Agama Islam dalam pengembangan pembelajaran Pendidikan Agama Islam di MTs Irsyadul Islamiyah Rokan Hilir adalah sebagai berikut: a) melakukan perumusan visi, misi, dan tujuan pembelajaran yang ingin dicapai dengan melakukan rapat internal dan penyusunan perencanaan program tahunan dan semester; b) memaksimalkan kebutuhan siswa, masyarakat, pengguna lulusan dan studi lanjutan dengan menyesuaikan kurikulum dan metode yang tepat yang dibutuhkan siswa sesuai dengan perkembangan zaman; c) melaksanakan evaluasi kurikulum untuk mengetahui apakah kurikulum yang di kembangakan dan dipelajari sesuai dengan kebutuhan yang ada dan sudah tepat; d) diskusi dengan pakar dengan tujuan medapatkan masukan terhadap kurikulum yang dikembangkan dan meyesuaikannya dengan kebutuhan; e) menyelaraskan dengan perkembangan zaman.KATA KUNCI: Manajemen; Pengembangan Kurikulum; Perencanaan Kurikulum; Evaluasi Kurikulum.
Copyrights © 2020