Jurnal Pengkajian Dhamma
Vol. 5 No. 2 (2021): Jurnal Dhammavicaya

Analisis Kebijakan Pendidikan Tinggi Pada Pembelajaran Jarak Jauh Di Indonesia

Rahula Hananuraga (Sekolah Tinggi Agama Buddha Nalanda)
Eliza Ariesta (Unknown)



Article Info

Publish Date
25 Dec 2021

Abstract

ABSTRACTThis research is qualitative through literature study using policy analysis. This study examines in detail the analysis of higher education policy with the aim of describing the analysis of higher education policy on distance learning in Indonesia.Based on the results of the study, it can be concluded that in some distance learning implementation processes, there are often limitations or obstacles encountered such as differences with the supposed learning process, many think that the obligation of educators in implementing online learning is much lighter than face-to-face learning. Distance learning has good size limitations, community connections and technical errors along with serverdowns and other errors that hinder the success of acquiring knowledge. Therefore, the government hopes that the creativity of teachers in providing learning can appeal to the interests of students so that it affects academic achievement. In addition, assistance is needed from the government to offer facilities that support the implementation of distance learning. In this way, the implementation can run smoothly and effectively. ABSTRAKPenelitian ini bersifat kualitatif melalui studi kepustakaan menggunakan analisis kebijakan. Studi ini mengkaji secara rinci analisis kebijakan pendidikan tinggi dengan tujuan untuk mendeskripsikan analisis kebijakan pendidikan tinggi pada pembelajaran jarak jauh di Indonesia. Berdasarkan hasil penelitian dapat disimpulkan bahwa Pada beberapa proses pelaksanaan pembelajaran jarak jauh, seringkali terdapat batasan atau kendala yang dihadapi seperti perbedaan dengan proses pembelajaran yang seharusnya, banyak yang memikirkan kewajiban pendidik dalam menerapkan pembelajaran online ini jauh lebih ringan dibandingkan dengan pembelajaran tatap muka. Pembelajaran jarak jauh memiliki batasan ukuran yang baik, koneksi komunitas dan kesalahan teknis bersama dengan serverdown dan kesalahan lain yang menghambat keberhasilan memperoleh pengetahuan. Oleh karena itu, pihak pemerintah berharap kreativitas guru dalam membekali pembelajaran agar dapat menghimbau kegemaran mahasiswa sehingga berpengaruh terhadap prestasi akademik. Selain itu bantuan sangat diperlukan dari pemerintah untuk menawarkan fasilitas yang menyokong pelaksanaan pembelajaran jarak jauh. Dengan begitu, pelaksanaannya dapat berjalan lancar dan efektif.

Copyrights © 2021






Journal Info

Abbrev

dv

Publisher

Subject

Religion Humanities Economics, Econometrics & Finance Education Environmental Science

Description

The scope of the fields contained in Dharmavicaya Journal is dharma teachings to situationsĀ of social, political, educational, environmental, economic and mental ...