Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan
Vol 6, No 9: SEPTEMBER 2021

Pengaruh Modul Elektronik Ekosistem dan Pencemaran Air terhadap Sikap Lingkungan dan Kemampuan Kognitif Siswa

Rina Wahyuningsih (Pendidikan Biologi Universitas Negeri Malang)
Dwi Listyorini (Pendidikan Biologi Universitas Negeri Malang)
Ibrohim Ibrohim (Pendidikan Biologi Universitas Negeri Malang)



Article Info

Publish Date
15 Sep 2021

Abstract

Abstract: This study aims to determine the effectiveness of the ecosystem and water pollution electronic modules on student’s environmental attitudes and cognitive abilities. This study is a quasi-experimental study with a nonrandomized pretest-posttest control group design. The results of unpaired t-test analysis showed that there was no difference in environmental attitude in the group using the electronic module and textbook with a p-value of 0.955 > α (0.05) and there was a difference in cognitive abilities in the group that used electronic modules and textbooks with a value of p-value (0.012) < α (0.05).Abstrak: Tujuan penelitian untuk mengetahui keefektifan modul elektronik ekosistem dan pencemaran air terhadap sikap lingkungan dan kemampuan kognitif siswa. Penelitian ini merupakan quasi-experimental study dengan desain nonrandomized pretest-posttest control group design. Hasil analisis uji-t tidak berpasangan menunjukkan bahwa tidak terdapat perbedaan sikap lingkungan pada kelas yang menggunakan modul elektronik dan buku teks dengan nilai p value 0,955 > α (0,05) dan terdapat perbedaan kemampuan kognitif pada kelas yang menggunakan modul elektronik dan buku teks dengan nilai p value (0,012) < α (0,05).

Copyrights © 2021






Journal Info

Abbrev

jptpp

Publisher

Subject

Education

Description

Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan (Education Journal: Theory, Research, and Development) is an electronic journal focuses on a scientific article concerning education issues in general published by Graduate School of Universitas Negeri Malang since January ...