The main purpose of this study is to determine the magnitude of the influence and effectiveness of learning using google classroom which is used during online learning in swimming courses. This type of research was chosen using descriptive quantitative research to describe in more detail. A total of 25 students of the sports education study program were taken without exception as a saturated sample. Utilization of google form is used to collect questionnaire data to be distributed to research subjects. Then the data were analyzed by descriptive statistics. The results in this study found that the indicator of ease of understanding the material got an average score of 19. The indicator of flexibility in learning time got an average score of 22. The indicator of clarity of instruction and learning achievement got an average score of 15. The conclusions of this research are: indicators of ease of understanding the material is at a fairly effective level by using google classroom, indicators of flexibility in learning time are at an effective level by using google classroom and clarity of instructions and learning achievement are at an ineffective level by using google classroom. Suggestions from the research that has been done is to add learning innovation instead of only using one type of media in order to improve student learning outcomes in swimming courses.Keywords: google classroom, swimming courses Tujuan utama dari penelitian ini adalah untuk mengetahui besarnya pengaruh dan keefektifan pembelajaran menggunakan google classroom yang digunakan selama pembelajaran daring pada matakuliah renang. Jenis penelitian dipilih menggunakan jenis penelitian kuantitatif deskriptif untuk menggambarkan dengan lebih rinci. Sebanyak 25 mahasiswa prodi pendidikan olahraga diambil tanpa terkecuali sebagai sampel jenuh. Pemanfaatan google form digunakan untuk mengumpulkan data angket yang akan dibagikan pada subjek penelitian. Kemudian data dianalisis secara statistik deskriptif. Hasil pada penelitian ini ditemukan indikator kemudahan memahami materi mendapat rata-rata skor 19. Indikator keluwesan waktu belajar mendapat rata-rata skor 22. Indikator kejelasan instruksi dan ketercapaian pembelajaran mendapat rata-rata skor 15. Kesimpulan dari peneltian ini adalah: indikator kemudahan memahami materi berada pada tingkatan cukup efektif dengan menggunakan google classroom, indikator keluwesan waktu belajar berada pada tingkatan efektif dengan menggunakan google classroom dan kejelasan instruksi dan ketercapaian pembelajaran berada pada tingkat tidak efektif dengan menggunakan google classroom. Saran dari penelitian yang sudah dilakukan ini adalah untuk menambah inovasi pembelajaran alih-alih hanya menggunakan satu jenis media agar dapat meningkatkan hasil belajar mahasiswa pada matakuliah renang. Kata kunci: kelas google. matakuliah renang
Copyrights © 2022