Prophetic Guidance and Counseling Journal
Vol 2, No 2 (2021)

Strategi Guru dalam Mengatasi Kejenuhan Belajar Siswa Selama Pembelajaran Jarak Jauh (PJJ)

Siti Virni Saniyah (Bimbingan dan Konseling Pendidikan Islam, Universitas Ibn Khaldun Bogor)
Rusdi Kasman (Bimbingan dan Konseling Pendidikan Islam, Universitas Ibn Khaldun Bogor)



Article Info

Publish Date
27 Feb 2022

Abstract

The purpose of this study was to determine the strategies used by educators or teachers in overcoming student boredom during distance learning (PJJ) or online. Respondents from this study were 15 teachers from various schools, both elementary school (SD), junior high school (junior high school) and vocational high school (SMK). The method used by the researcher is qualitative, using observation, interviews and documentation. The subject of the research is education staff or teachers, the object of the research is the teacher's strategy to overcome the boredom of student learning. The results of the study show that, in distance learning, there are many obstacles that are found by teachers and students such as signals or networks, quotas and even gadgets, with all the limitations the teacher is still obliged to carry out a quality learning process. With that, the teacher applies various learning models that vary, of course, seeing how the readiness and condition of the students are. In online learning, teachers need to work together with parents so that learning continues to run effectively.AbstrakTujuan penelitian ini adalah untuk mengetahui strategi yang di gunakan pendidik atau guru dalam mengatasi kejenuhan belajar siswa pada saat pembelajaran jarak jauh (PJJ) atau online. Responden  dari penelitian ini adalah 15 guru dari berbagai sekolah, baik sekolah dasar (sd), sekolah menengah pertama (SMP) maupun sekolah menengah kejuruan (SMK). Metode yang digunakan peneliti yaitu kualitatif, dengan menggunakan observasi, wawancara dan dokumentasi. Subjek penelitian nya adalah, tenaga kependidikan atau guru, objek penelitian nya yaitu strategi guru untuk mengatasi kejenuhan belajar peserta didik. Hasil penelitian menunjukan bahwa, dalam pembelajaran jarak jauh ini banyak sekali hambatan yang di temukan oleh guru maupun siswa seperti sinyal atau jaringan, kuota bahkan gadget, dengan segala keterbatasan guru tetaplah berkewajiban melaksanakan proses pembelajaran yang bermutu. Dengan itu, guru menerapkan berbagai model pembelajaran yang bervariasi tentunya melihat bagaimana kesiapan dan kondisi para siswa. Dalam pembelajaran online, guru perlu bekerja sama dengan orang tua agar pembelajaran terus berjalan dengan efektif.

Copyrights © 2021






Journal Info

Abbrev

prophetic

Publisher

Subject

Education

Description

The scope of the Pro-GCJ Journal is Islamic Guidance and Counseling, Child and Youth Counseling, Adult and Elderly Counseling, Family Counseling, School Counseling, Higher Education Counseling, Crisis and Risk Counseling, Occupational Counseling, Cyber Counseling, Educational Counseling, Educational ...