Jurnal Seni dan Pembelajaran
Vol 6, No 4 (2018): Jurnal Seni dan Pembelajaran

Pendekatan Kontekstual dalam Materi Ajar Elemen Gerak Tari di SMP Negeri 11 Bandar Lampung

nengah widia sari (Unknown)
Agung Kurniawan (Unknown)
Riyan Hidayatullah (Unknown)



Article Info

Publish Date
27 Sep 2018

Abstract

The formulation of the problem in this study is how to use a contextual approach to the teaching material of dance movement elements in 11 Bandar Lampung Junior High School. This study aims to describe the use of a contextual approach to the instructional elements of dance movement elements in 11 Bandar Lampung Junior High School. This research uses descriptive type with qualitative approach. Data collection techniques in this study are observation, interviews, and documentation. The research instrument used was observation guide, interview guide, and documentation guide. A contextual approach is good to be used for the delivery of instructional elements in dance classes, because students are involved directly in acquiring information, students become central to learning and do not become the main source of information. A contextual approach enables equalization of achievements because the teacher evaluates from various aspects. Rumusan masalah pada penelitian ini adalah bagaimana penggunaan pendekatan kontekstual pada materi ajar elemen gerak tari di SMP Negeri 11 Bandar Lampung. Penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan penggunakan pendekatan kontekstual pada materi ajar elemen gerak tari di SMP Negeri 11 Bandar Lampung. Penelitian ini menggunakan jenis deskriptif dengan pendekatan kualitatif. Teknik pengumpulan data pada penelitian ini adalah observasi, wawancara, dan dokumentasi. Instrumen penelitian yang digunakan adalah panduan observasi, panduan wawancara, dan panduan dokumentasi. Pendekatan kontekstual baik digunakan untuk penyampaian materi ajar elemen gerak tari di dalam kelas, karena siswa dilibatkan langsung dalam pemerolehan informasi, siswa menjadi pusat dalam pembelajaran dan tidak menjadi sumber utama informasi. Pendekatan kontekstual memungkinan pemerataan prestasi karena guru melakukan penilaian dari berbagai aspek. Kata kunci: Pembelajaran, Pendekatan Kontekstual, dan Elemen Gerak Tari

Copyrights © 2018






Journal Info

Abbrev

JSP

Publisher

Subject

Arts Education Social Sciences Other

Description

SP is a journal containing the results of research/non-research studies related to arts, including fine arts, performing arts, the arts of film, and also about arts education. JSP is a collection of research, literal study, performing art review, art studies, and critical study in Indonesia. JSP is ...