Issues in Mathematics Education (IMED)
Vol 6, No 1 (2022): Maret

Analisis Kemampuan Pedagogical Content Knowledge Mahasiswa Calon Guru Matematika

Ruslan Ruslan (Jurusan Matematika, Fakultas Matematika dan Ilmu Pengetahuan Alam, Universitas Negeri Makassar)
Sahid Sahid (Jurusan Matematika, Fakultas Matematika dan Ilmu Pengetahuan Alam, Universitas Negeri Makassar)
Nurul Ilmi Pratiwi (Jurusan Matematika, Fakultas Matematika dan Ilmu Pengetahuan Alam, Universitas Negeri Makassar)



Article Info

Publish Date
06 Apr 2022

Abstract

Penelitian ini merupakan penelitian kualitatif yang bertujuan untuk mengetahui Pedagogical Content Knowledge mahasiswa calon guru jurusan matematika FMIPA Universitas Negeri Makassar. Subjek penelitian terdiri atas 3 orang mahasiswa calon guru jurusan matematika semester enam. Teknik pengambilan subjek pada penelitian ini berjumlah tiga mahasiswa calon guru jurusan matematika dengan indeks prestasi kumulatif kurang dari 3,00 dan 3,01 - 3,50 serta 3,51 - 4,00. Instrumen dalam penelitian ini menggunakan CoRe, PaP-eRs, dan Vignette. Teknik pengumpulan data dalam penelitian ini yaitu observasi berdasarkan indicator PCK dan pemberian tes Vignette. Teknik analisis data menggunakan model Miles dan Huberman, yaitu reduksi data, penyajian data, dan kesimpulan. Berdasarkan hasil penelitian menunjukkan bahwa aspek pedagogical knowledge sebagian besar poin pada CoRe terpenuhi. Kemudian untuk aspek content knowledge yang dimiliki oleh subjek dengan indeks prestasi 3.50 – 4.00 berada pada level 1, indeks prestasi 3.00 – 3.50 berada pada level 0 serta indeks prestasi yang kurang dari 3.00 berada pada level 2. Kata kunci: pengetahuan konten pedagogik, mahasiswa, matematika, calon guru.This research is a qualitative research that aims to determine the Pedagogical Content Knowledge of prospective teacher students majoring in mathematics at the State University of Makassar. The research subjects consisted of 3 student teacher candidates majoring in mathematics in the sixth semester. The subject-taking technique in this study amounted to three student teacher candidates majoring in mathematics with a cumulative achievement index of less than 3.00 and 3.01 - 3.50 and 3.51 - 4.00. The instruments in this study used CoRe, PaP-eRs, and Vignette. Data collection techniques in this study are observations based on PCK indicators and giving the Vignette test. The data analysis technique uses the Miles and Huberman model, namely data reduction, data presentation, and conclusions. Based on the results of the study, it shows that the pedagogical knowledge aspects of most of the points in CoRe are fulfilled. Then for the content knowledge aspect, the subject with an achievement index of 3.50 – 4.00 is at level 1, an achievement index of 3.00 – 3.50 is at level 0 and an achievement index of less than 3.00 is at level 2.Key words: pedagogical content knowledge, students, mathematics, teacher candidate.  

Copyrights © 2022






Journal Info

Abbrev

imed

Publisher

Subject

Mathematics

Description

Journal of IMED presents new ideas, developments, and innovations in mathematics education. It involves attempts to enhance teaching and learning mathematics in the classroom at all levels. It deals with educational articles from research, recent issues, and literature reviews. All paper related to ...