Issues in Mathematics Education (IMED)
Vol 6, No 1 (2022): Maret

Deskripsi Pemahaman Konseptual dan Prosedural pada Materi Persamaan Garis Lurus ditinjau dari Kecerdasan Logis Matematis Siswa

Tuti Alawiya (Jurusan Matematika, Fakultas Matematika dan Ilmu Pengetahuan Alam, Universitas Negeri Makassar)
Muhammad Dinar (Jurusan Matematika, Fakultas Matematika dan Ilmu Pengetahuan Alam, Universitas Negeri Makassar)
Asdar Asdar (Jurusan Matematika, Fakultas Matematika dan Ilmu Pengetahuan Alam, Universitas Negeri Makassar)



Article Info

Publish Date
06 Apr 2022

Abstract

Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui deskripsi pemahaman konseptual dan prosedural pada materi persamaan garis lurus jika ditinjau dari kecerdasan logis matematis siswa. Untuk memenuhi tujuan tersebut dilakukan jenis penelitian kualitatif yang bersifat deskriptif. Subjek dari penelitian ini terdiri dari 3 orang yakni masing-masing satu dari kecerdasan logis matematis tinggi, sedang, dan rendah siswa di kelas IX SMP. Instrumen dalam penelitian ini adalah tes kecerdasan logis matematis, tes pemahaman konseptual dan prosedural dan pedoman wawancara. Materi yang digunakan adalah materi persamaan garis lurus. Hasil penelitian menunjukkan pada pemahaman konseptual,  subjek dengan kecerdasan logis matematis tinggi mampu memahami 3 indikator, kecerdasan logis matematis sedang 4 indikator, dan kecerdasan logis matematis rendah 1 indikator. Pada pemahaman prosedural, ketiga subjek belum memahami dengan baik setiap indikatornyaKata Kunci: Konseptual, Prosedural, Kecerdasan Logis Matematis, Persamaan Garis Lurus.This study aims to determine the description of conceptual and procedural understanding on the material of straight-line equations when viewed from the logical mathematical intelligence of students. To fulfill this objective, a descriptive qualitative research was conducted. The subjects of this study consisted of 3 people, one each from high, medium, and low mathematical logical intelligence students in class IX SMP. The instruments in this study were logical mathematical intelligence tests, conceptual and procedural understanding tests and interview guidelines. The material used is straight line equation material. The results showed that on conceptual understanding, subjects with high mathematical logical intelligence were able to understand 3 indicators, moderate mathematical logical intelligence 4 indicators, and low mathematical logical intelligence 1 indicator. In procedural understanding, the three subjects did not understand each indicator well Keywords: Conceptual Understanding, Procedural Understanding, Mathematical Logical Intelligence, Straight Line Equation

Copyrights © 2022






Journal Info

Abbrev

imed

Publisher

Subject

Mathematics

Description

Journal of IMED presents new ideas, developments, and innovations in mathematics education. It involves attempts to enhance teaching and learning mathematics in the classroom at all levels. It deals with educational articles from research, recent issues, and literature reviews. All paper related to ...