ABSTRACTThis study, which was designed to determine the effect of units prepared according to the ASSUREmodel on critical thinking, technological literacy level, academic achievement and participants'opinions about the units, used a single-group pretest-posttest design among quasi-experimentaldesigns. Quantitative and qualitative data collection techniques were used together in data collection.The “Critical Thinking Tendency Scale” and “Technological Literacy Scale” were applied to pre- andpost-teaching learners to collect quantitative data. For the qualitative part, focus group interviews andteacher journals were used. Descriptive statistics and Wilcoxon's Signed Rank Test were applied toanalyze the quantitative data. The findings of the study indicate that the units prepared according tothe ASSURE model have a statistically significant positive effect on the technological literacy oflearners while the units do not have a positive effect on the level of critical thinking. In line with theseresults, it is suggested that teachers can design learning according to the ASSURE model to improvestudents' technological literacy.Keywords: ASSURE Model, Indonesian language subjects, critical thinking, technological literacyABSTRAKPenelitian ini, yang dirancang untuk menentukan pengaruh unit yang disiapkan sesuai dengan modelASSURE pada pemikiran kritis, tingkat melek teknologi, prestasi akademik dan pendapat peserta tentangunit, menggunakan desain pretest-posttest kelompok tunggal di antara desain quasi-eksperimental.Teknik pengumpulan data kuantitatif dan kualitatif digunakan bersama-sama dalam pengumpulan data."Skala Kecenderungan Berpikir Kritis" dan "Skala Literasi Teknologi" diterapkan pada pembelajarsebelum dan sesudah mengajar untuk mengumpulkan data kuantitatif. Untuk bagian kualitatif,digunakan wawancara kelompok terarah dan jurnal pengajar. Statistik deskriptif dan Uji PeringkatBertanda Wilcoxon diterapkan untuk menganalisis data kuantitatif. Temuan penelitian menunjukkanbahwa unit yang disiapkan sesuai dengan model ASSURE memiliki efek positif yang signifikan secarastatistik terhadap literasi teknologi pembelajar sedangkan unit tidak memiliki efek positif pada tingkatberpikir kritis. Sejalan dengan hasil tersebut, disarankan agar pengajar dapat merancang pembelajaranyang sesuai dengan model ASSURE untuk meningkatkan literasi teknologi pembelajar.Kata kunci : ASSURE Model, mata pelajaran bahasa indonesia, berpikir kritis, literasi teknologi
Copyrights © 2022