Jurnal Ilmu Komunikasi
Vol. 13 No. 1 (2016)

Self Presentation dalam Kehidupan Virtual

Ita Musfirowati Hanika (Unknown)



Article Info

Publish Date
11 Jun 2016

Abstract

Abstract: The Sims 4 is a life simulation digital game, wherein the player can create and manage their virtual world. This research aims to reveal the players’ ideas in constructing their virtual world in this game. It is a qualitative research, using indepth interview to collect the data. Based on Ervin Goffman’s dramaturgy theory, “The presentation of self in everyday life”, this research concludes that The Sims 4 is played like a “real” life to create the expected self-image in the real world.Abstrak: Permainan digital The Sims 4 merupakan permainan simulasi kehidupan yang memberi kesempatan pemainnya untuk menciptakan dan mengatur dunia virtualnya. Tujuan penelitian ini adalah untuk mengungkapkan gagasan yang mendasari pemain dalam mengonstruksi dunia mereka dalam permainan digital. Penelitian ini merupakan penelitian kualitatif dengan wawancara mendalam sebagai metode pengumpulan data. Menggunakan teori dramaturgi Ervin Goffman, “The presentation of self in everyday life”, penelitian ini menyimpulkan bahwa permainan The Sims 4 dijalankan layaknya kehidupan “real” untuk menciptakan citra diri yang diharapkan di dunia nyata.

Copyrights © 2016






Journal Info

Abbrev

jik

Publisher

Subject

Languange, Linguistic, Communication & Media

Description

urnal ILMU KOMUNIKASI has been published since 2004 by Program Studi (Prodi) Ilmu Komunikasi, Fakultas Ilmu Sosial dan Ilmu Politik (FISIP), Universitas Atma Jaya Yogyakarta. The publisher only accepts an original work, which has not been published elsewhere. The article should be submitted through ...