Jurnal Pendidikan Anak
Vol 5, No 1 (2019): Jurnal Pendidikan Anak

Pengembangan Keterampilan Berbahasa Anak Usia Dini Melalui Bermain Kartu Scrapbook

Cici Novia Putri (Unknown)
Ari Sofia (Unknown)
Rizki Drupady (Unknown)



Article Info

Publish Date
10 Jul 2019

Abstract

The problem in this research was the children low language ability aged 5-6 years old. The reserach aimed to determine the effect of playing scrapbook cards toward children language development. The research used quasi experimental method with one group pretest-posttest design. The sample in this research were 30 children aged 5-6 years old. Data were collected through observation and documentation, while in analyzing the data is paired sample test was used.The results showed that there was a significant influence of playing scrapbook cards toward children language development. Masalah dalam penelitian ini adalah kemampuan keterampilan berbahasa  anak usia 5-6 tahun belum sesuai dengan yang diharapkan. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui pengaruh bermain kartu Scrapbook terhadap pengembangan keterampilan berbahasa anak usia 5-6 tahun. Metode penelitian yang digunakan adalah metode quasi eksperimen dengan desain one group pretest-postest design. Sampel dalam penelitian ini adalah  anak usia 5-6 tahun yang berjumlah 30 anak. Teknik pengumpulan data yang digunakan adalah observasi dan  dokumentasi, sedangkan analisisis  data  digunakan   uji  paired sample t-test . Hasil penelitian menunjukkan bahwa ada pengaruh yang signifikan dalam bermain kartu Scrapbook terhadap pengembangan keterampilan berbahasa anak usia 5-6 tahun. Kata Kunci: anak usia dini, kartu scrapbook, keterampilan berbahasa

Copyrights © 2019






Journal Info

Abbrev

PAUD

Publisher

Subject

Education

Description

Focus and Scope of Jurnal Pendidikan Anak (JPA) is research, study and analysis related to early childhood include; development of moral and religious values, physical motor development, emotional social development, cognitive development, language development, artistic and creative development, ...