ACTION : Jurnal Inovasi Penelitian Tindakan Kelas dan Sekolah
Vol. 2 No. 1 (2022)

UPAYA PENINGKATAN KETERAMPILAN TEKNIK DASAR SERVIS BULU TANGKIS MENGGUNAKAN METODE MODELING PADA SISWA KELAS IX SMP NEGERI 19 KABUPATEN TEBO TAHUN PELAJARAN 2019/2020

HAMZAH HAMZAH (SMP Negeri 19 Kabupaten Tebo Provinsi Jambi)



Article Info

Publish Date
18 Mar 2022

Abstract

The purpose of this study was to improve skills in basic badminton service techniques using the modeling method for class IX students of SMP Negeri 19 Tebo Regency in the odd semester of the 2019/2020 school year. The research was carried out at the location of SMP Negeri 19 Tebo Regency, which is located at Jalan Padang Lama, Tanjung Village, District VII Koto, Tebo Regency, Jambi Province. The sample in this study was the class that got the lowest score from the entire population (purposive sampling), namely Class IX-B students of SMP Negeri 19 Tebo Regency in the odd semester of the 2019/2020 academic year with a total sample of 32 students. The method used in this study is the Classroom Action Research (CAR) method, with the stages in the form of cycles in learning. The data obtained from student learning outcomes are presented in tabular form using a predetermined formula. In accordance with the Minimum Completeness Criteria (KKM) for physical education subjects at the junior high school level, the learning outcomes have been quite good. Of the 32 students, 29 students (90.63%) have mastered learning, only 3 students (9.37%) have not mastered learning. With the average grade obtained 85 (Completed). ABSTRAKTujuan penelitian ini adalah untuk meningkatkan keterampilan pada teknik dasar servis bulu tangkis dengan menggunakan metode modeling pada siswa kelas IX SMP Negeri 19 Kabupaten Tebo semester ganjil tahun ajaran 2019/2020. Pelaksanaan penelitian dilaksanakan di lokasi SMP Negeri 19 Kabupaten Tebo yang beralamat di Jalan Padang Lama, Desa Tanjung, Kecamatan VII Koto, Kabupaten Tebo Provinsi Jambi. sampel dalam penelitian ini adalah kelas yang mendapatkan nilai terendah dari seluruh populasi (purposive sampling), yaitu siswa Kelas IX-B SMP Negeri 19 Kabupaten Tebo semester ganjil tahun ajaran 2019/2020 dengan jumlah sampel sebanyak 32 orang siswa. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah metode Penelitian Tindakan Kelas (PTK), dengan adanya tahapan-tahapan berupa siklus dalam pembelajarannya. Data yang diperoleh dari hasil belajar siswa dipaparkan dalam bentuk tabel dengan menggunakan rumus yang telah ditetapkan. Sesuai dengan buku Kriteria Ketuntasan Minimal (KKM) mata pelajaran penjas tingkat SMP, hasil belajar telah cukup baik. Dari 32 siswa sudah 29 siswa (90.63%) yang sudah memiliki ketuntasan belajar, hanya 3 orang siswa (9,37%) siswa yang belum memiliki ketuntasan dalam belajar. Dengan nilai rata-rata kelas yang diperoleh 85 (Tuntas).

Copyrights © 2022






Journal Info

Abbrev

action

Publisher

Subject

Education Library & Information Science Materials Science & Nanotechnology Mathematics

Description

ACTION : Jurnal Inovasi Penelitian Tindakan Kelas dan Sekolah contains writings/articles on the results of thoughts and research results written by teachers, lecturers, experts, scientists, practitioners, and reviewers in all disciplines related to Classroom and School Action ...