ACTION : Jurnal Inovasi Penelitian Tindakan Kelas dan Sekolah
Vol. 2 No. 2 (2022)

MENINGKATKAN HASIL BELAJAR MATEMATIKA MELALUI POWER POINT BERBASIS ZOOM MEETING DI MASA PANDEMI COVID-19

ENY KUSUMAWATI (MI Al Hidayatul Islamiyah Jakarta Selatan)



Article Info

Publish Date
27 May 2022

Abstract

This research is classroom action research (CAR) by applying a zoom meeting-based power point media learning model to improve mathematics learning outcomes. Power point is a learning media that can be used in learning that utilizes zoom meetings in carrying out an activity or understanding the concept of learning. The problem to be solved in improving mathematics learning outcomes for grade 6 MI Alhidayatul Islamiah, South Jakarta. This study consisted of two cycles, in each cycle consisting of four stages, namely Planning, Implementation, Observation and Reflection. This study involved 19 students consisting of 9 female students and 10 male students. In the pre-cycle process, the percentage of learning completeness is 52.63%, then after the first cycle of learning using power point media through zoom meeting there is an increase in the percentage of learning completeness to 68.42%. In cycle 2 managed to achieve the percentage of learning completeness 89.47%. The results showed that there was an increase in student learning outcomes with the application of power point media through zoom meetings. Thus, the results of the study show that the application of power point media based on the zoom meeting model can improve mathematics learning outcomes for grade 6 students at MI Alhidayatul Islamiyah, South Jakarta. ABSTRAKPenelitian ini adalah penelitian tindakan kelas (PTK) dengan menerapkan model pembelajaran media power point berbasis zoom meeting untuk meningkatkan hasil belajar matematika. Power point adalah media pembelajaran yang dapat digunakan dalam pembelajaran yang memanfaatkan zoom meeting dalam melaksanakan suatu kegiatan atau memahami konsep pembelajaran. Masalah yang akan dipecahkan dalam meningkatkan hasil belajar matematika kelas 6 MI Alhidayatul Islamiyah Jakarta Selatan. Penelitian ini terdiri dari dua siklus, pada setiap siklus terdiri dari empat tahapan, yaitu Perencanaan, Pelaksanaan, Observasi dan Refleksi. Penelitian ini melibatkan 19 orang peserta didik yang terdiri dari 9 peserta didik perempuan dan 10 peserta didik laki-laki. Pada proses prasiklus, persentase ketuntasan belajar sebesar 52,63 %, kemudian setelah dilaksanakan pembelajaran siklus 1 dengan menggunakan media power point melalui zoom meeting ada peningkatan persentase ketuntasan belajar menjadi 68,42 %. Pada siklus 2 berhasil mencapai persentase ketuntasan belajar 89,47 %. Hasil penelitian menunjukkan bahwa terjadi peningkatan hasil belajar pesrta didik dengan diterapkannya media power point melalui zoom meeting. Dengan demikian, hasil penelitian menunjukkan penerapan media power point berbasis zoom meeting model dapat meningkatkan hasil belajar matematika siswa kelas 6 MI Alhidayatul Islamiyah Jakarta Selatan.

Copyrights © 2022






Journal Info

Abbrev

action

Publisher

Subject

Education Library & Information Science Materials Science & Nanotechnology Mathematics

Description

ACTION : Jurnal Inovasi Penelitian Tindakan Kelas dan Sekolah contains writings/articles on the results of thoughts and research results written by teachers, lecturers, experts, scientists, practitioners, and reviewers in all disciplines related to Classroom and School Action ...