This study aims to analyze and determine the improvement in the quality of learning by looking at the activities and student achievement through the SAT learning model in learning Indonesian. The form of this research is Classroom Action Research (CAR) which is carried out in two cycles, each cycle consists of four steps, namely (1) Planning, (2) Action, (3) Observation, (4) Reflection. The subjects of this study were class IV students of MI Mambaul Ulum Dagan totaling 24 people in the even semester of 2020/2021. The results of data analysis in this study obtained the following data: the value of student learning activities in the first cycle was 68% and the second cycle was 86%. The average absorption of learning outcomes in the first cycle was 77% and the second cycle was 80%, while the students' learning mastery in cycle I and cycle II were 63% (16 students) and 88% (20 students) respectively. Indonesian language through the SAT learning model can improve the quality of learning by looking at the learning activities and learning achievements of fourth grade students at MI Mambaul Ulum Dagan. high) it is recommended that the CAR cycle is not only two cycles and student readiness needs to be improved again. ABSTRAKPenelitian ini bertujuan untuk menganalisis dan mengetahui adanya peningkatan kualitas pembelajaran dengan melihat aktivitas dan prestasi belajar siswa melalui model pembelajaran SAT dalam pembelajaran Bahasa Indonesia. Bentuk penelitian ini adalah Penelitian Tindakan Kelas (PTK) yang dilakukan dalam dua siklus, masing-masing siklus terdiri empat langkah yaitu (1) Perencanaan, (2) Tindakan, (3) Pengamatan, (4) Refleksi. Adapun subyek penelitian ini adalah Siswa kelas IV MI Mambaul Ulum Dagan berjumlah 24 orang pada semester Genaptahun 2020/2021. Hasil analisis data dalam penelitian ini diperoleh data sebagai berikut: nilai aktivitas belajar siswa pada siklus 1 dipeoleh 68 % dan siklus II diperoleh 86 %. Rata-rata daya serap hasil belajar siklus I diperoleh 77 % dan siklus II diperoleh 80%, sedangkan ketuntasan belajar siswa siklus I dan siklus II yaitu masing-masing 63 % (16 siswa) dan 88 % (20 siswa) hal ini menunjukkan bahwa pembelajaran Bahasa Indonesia melalui model pembelajaran SAT dapat meningkatkan kualitas pembelajaran dengan melihat aktivitas belajar dan prestasi belajar siswa kelas IV MI Mambaul Ulum Dagan Berdasarkan hasil penelitian, disarankan beberapa hal antara lain: ada baiknya mencoba model pembelajaran SAT ini dan agar prestasi belajar meningkat (ketuntasan belajar lebih tinggi) disarankan siklus PTK tidak hanya dua siklus dan kesiapan siswa perlu ditingkatkan lagi.
                        
                        
                        
                        
                            
                                Copyrights © 2022