Perdikan: Journal of Community Engagement
Vol. 4 No. 1 (2022)

Pendampingan promosi online untuk meningkatkan pendapatan pelaku UMKM di Wisata Api Tak Kunjung Padam Pamekasan

Ayu Kartika (Institut Agama Islam Negeri Madura)
Sri Rizqi Wahyuningrum (Institut Agama Islam Negeri Madura)



Article Info

Publish Date
30 Jun 2022

Abstract

The spread of the Covid-19 virus is extraordinary throughout the world and affects people's lives, especially in the economic field. One of the UMKM sectors that feel the impact is UMKM’s Api Tak Kunjung Padam. This condition requires online promotion to increase income. Based on the observations on UMKM, internet devices were rarely used in marketing products. This assistance was carried out for three days to inform about the procedures for promoting products online as well as practicing them directly so that consumers are interested in visiting. The purpose of this program is to provide new knowledge and develop the skills of UMKM in online marketing so that the volume of income can increase. The action method (PAR) is used where the object is given assistance in conducting online promotions. In addition, going directly to the field/ object begins with making a plan, asking permission from the manager of local tourism, then preparing all the necessary necessities, such as cellphones as a medium for online promotion learning. The results showed that online promotional activities using internet devices increased income. The promotion was information given to consumers about a product and a service in order to persuade consumers to buy a product or use a particular service. This also shows that online promotion is needed to increase seller income and increase consumer interest.(Dampak penyebaran virus Covid-19 sangatlah luar biasa di seluruh dunia, khususnya dalam bidang perekonomian. Salah satu sektor yang terkena dampaknya adalah unit-unit usaha di wisata Api tak Kunjung Padam, Pamekasan. Kondisi ini mengharuskan adanya promosi online agar volume pendapatan meningkat. Berdasarkan hasil observasi pada UMKM di wisata tersebut, promosi online menggunakan perangkat internet dalam memasarkan produk masih jarang digunakan. Pendampingan ini dilakukan selama 3 hari untuk memberi tahu para pelaku UMKM perihal tata cara mempromosikan produk secara online sekaligus mempraktikkannya secara langsung sehingga konsumen tertarik untuk berkunjung. Tujuan program ini adalah memberikan ilmu baru dan mengembangkan keterampilan pelaku UMKM dalam pemasaran online sehingga volume pendapatan dapat meningkat. Adapun metode yang digunakan adalah metode tindakan di mana obyek diberikan perlakuan pendampingan dalam melakukan promosi online. Selain itu, pengabdian ini juga merupakan kegiatan terjun langsung ke lapangan/obyek pengabdian yang diawali dengan membuat rencana, meminta izin kepada pengelola di wisata setempat, kemudian menyiapkan segala keperluan yang dibutuhkan seperti handphone sebagai media untuk pembelajaran promosi online. Hasil penelitian menunjukkan bahwa kegiatan promosi online menggunakan perangkat internet mampu meningkatkan pendapatan. Promosi merupakan sebuah informasi yang diberikan kepada konsumen tentang produk dan sebuah pelayanan demi membujuk konsumen membeli produk atau menggunakan sebuah jasa tertentu. Ini sekaligus menunjukkan bahwa promosi online sangat dibutuhkan demi meningkatkan pendapatan penjual dan menambah ketertarikan konsumen).

Copyrights © 2022






Journal Info

Abbrev

perdikan

Publisher

Subject

Religion Humanities Economics, Econometrics & Finance Education Social Sciences

Description

PERDIKAN journal focuses on community engagement program and the manuscript is about applied knowledge or science in community to advance theories, research and practices related to all forms of outreach and engagement. Community engagement means services to society, applying of knowledge or science ...