ACTION : Jurnal Inovasi Penelitian Tindakan Kelas dan Sekolah
Vol. 2 No. 2 (2022)

TOSERBA RATU SEBAGAI UPAYA MENINGKATKAN RASA PERCAYA DIRI DAN HASIL BELAJAR MATEMATIKA MATERI POLINOMIAL

NORKHAMID NORKHAMID (SMA Negeri 1 Mayong)



Article Info

Publish Date
10 Jun 2022

Abstract

The reason for choosing the title is because of the low self-confidence and mathematics learning outcomes of class XI MIPA 3 students. The purpose of this study was to increase self-confidence and mathematics learning outcomes in polynomial material for students of class XI MIPA 3 SMA Negeri 1 Mayong even Semester Academic Year 2017/2018 and to determine the magnitude of the increase in self-confidence and learning outcomes. This study took a sample of 38 students of class XI MIPA 3 in the even semester of SMA Negeri 1 Mayong in the academic year 2017/2018, consisting of 12 boys and 26 girls. The method used was Classroom Action Research consisting of 2 cycles, the data analysis used was comparative descriptive analysis by comparing data between cycles. The results of this study are the learning model "TOSERBA RATU" can increase self-confidence and mathematics learning outcomes on polynomial material for students of class XI MIPA 3 SMA Negeri 1 Mayong even semester of the 2017/2018 school year and there is an increase in self-confidence based on a questionnaire of 23 , 68% from 47.37% before cycle I to 71.05% after cycle II, and based on observation increased by 26.32%, namely in cycle I 44.74% to 71.05% in cycle II and an increase in mathematics learning outcomes amounted to 21.05%, namely in cycle I which completed 65.79% of students became 86.84% in cycle II after applying the learning model "TOSERBA RATU" on polynomial material for class XI MIPA 3 students of SMA Negeri 1 Mayong even semester of the year 2017/2018 lessons. ABSTRAKAlasan pemilihan judul tersebut karena rasa percaya diri dan hasil belajar matematika peserta didik kelas XI MIPA 3 masih rendah. Tujuan penelitian ini adalah untuk meningkatkan rasa percaya diri  dan hasil belajar matematika pada materi polinomial bagi peserta didik kelas XI MIPA 3 SMA Negeri 1 Mayong Semester genap Tahun Pelajaran 2017/2018 dan untuk mengetahui besarnya peningkatan rasa percaya diri dan hasil belajar tersebut. Penelitian ini mengambil sampel peserta didik kelas XI MIPA 3 Semester genap SMA Negeri 1 Mayong tahun Pelajaran 2017/2018 yang berjumlah 38 orang terdiri dari 12 laki-laki dan 26 perempuan. Metode yang digunakan adalah Penelitian Tindakan Kelas terdiri dari 2 siklus, analisis data yang digunakan adalah analisis deskriptif komparatif yaitu dengan membandingkan data antar siklus. Hasil penelitian ini adalah model pembelajaran “TOSERBA RATU” dapat meningkatkan rasa percaya diri dan hasil belajar matematika pada materi polinomial    bagi peserta didik kelas XI MIPA 3 SMA Negeri 1 Mayong semester genap tahun pelajaran 2017/2018 dan terjadi peningkatan rasa percaya diri berdasarkan angket sebesar 23,68% dari 47,37% sebelum siklus I menjadi 71,05% sesudah siklus II, dan berdasarkan pengamatan meningkat  sebesar 26,32% yaitu pada siklus I 44,74 % menjadi 71,05% pada siklus II serta peningkatan hasil belajar matematika sebesar 21,05% yaitu pada siklus I yang tuntas 65,79 % peserta didik menjadi 86,84% pada siklus II setelah menerapkan model pembelajaran “TOSERBA RATU” pada materi polinomial   bagi peserta didik kelas XI MIPA 3 SMA Negeri 1 Mayong semester genap tahun pelajaran 2017/2018.

Copyrights © 2022






Journal Info

Abbrev

action

Publisher

Subject

Education Library & Information Science Materials Science & Nanotechnology Mathematics

Description

ACTION : Jurnal Inovasi Penelitian Tindakan Kelas dan Sekolah contains writings/articles on the results of thoughts and research results written by teachers, lecturers, experts, scientists, practitioners, and reviewers in all disciplines related to Classroom and School Action ...