The research samples were students of grade VII Junior High School 3 Padang Cermin subdistrict Pesawaran totally 60 students. Measurements were made using quality assessment STUT skills motion consisting of: (1) the preparation phase (2) the implementation phase (3) end of the range of motion with 1-5 score. Analysis of the data for this research is the t-test and Anava. Based on the results of this research indicate that (1) There is the influence on the group learning STUT skills. (2)There is an effect on the individual by learning STUT skills. (3) There is a significant difference between the results of the final test group learning and individual learning. Learning by individual has a better effect than the study group in improving the STUT skills of students grade VII junior high schools 3 Sub Districts Padang Cermin Regency Pesawaran.Sampel dalam penelitian ini adalah siswa kelas VII SMP Negeri 3 Padang Cermin Kabupaten Pesawaran yang berjumlah 60 siswa. Pengukuran dilakukan dengan menggunakan penilaian kualitas gerak keterampilan STUT yang terdiri dari : (1) Tahap Persiapan (2) Tahap pelaksanaan (3) Akhir gerak dengan rentang nilai 1 ââ¬â 5. Analisis data dalam penelitian ini adalah uji-t dan Anava. Berdasarkan hasil penelitian ini menunjukan bahwa (1) Ada pengaruh belajar kelompok terhadap keterampilan STUT. (2) Ada pengaruh belajar perorangan terhadap keterampilan STUT. (3) Ada perbedaan yang signifikan hasil tes akhir antara belajar kelompok dan belajar perorangan. Belajar perorangan memiliki pengaruh yang lebih tinggi dibandingkan belajar kelompok dalam meningkatkan keterampilan STUT siswa Kelas VII SMP Negeri 3 Padang Cermin Kecamatan Padang Cermin Kabupaten Pesawaran.Kata kunci :àkelentukan, kelincahan,àmetode pembelajaran
                        
                        
                        
                        
                            
                                Copyrights © 2014