Edusentris: Jurnal Ilmu Pendidikan dan Pengajaran
Vol 2, No 2 (2015): Juli

MULTIMEDIA ANIMASI (MMA) DALAM MENINGKATKAN PENGUASAAN KONSEP BIDANG GESER ATOM PENENTU SIFAT MEKANIK MATERIAL

Mumu Komaro (Jurusan Pendidikan Teknik Mesin FPTK UPI Jl. Dr. Setiabudhi No. 207 Bandung 40154)



Article Info

Publish Date
28 Jul 2015

Abstract

Pembelajaran  teoritis berupa simbol-simbol verbal yang ada tidak cukup representatif  menjelaskan konsep sistem yang diperlukannya, sehingga kemungkinan tidak terjangkau (inaccessible) oleh peserta didik yang efeknya kurang menimbul kanpengalaman belajar. Hal ini berimplikasi terhadap kesalahan pembangunan sistem material teknik yang utuh baik system struktur mikro atom maupun system perubahan sifat material sesuai  aplikasi realnya. Penelitian iniberkaitan erat dengan usaha meningkatkan kualitas pembelajaran material teknik khususnya penguasaan konsep bidang geser atom penentu sifat mekanik  material. Penelitian bertujuan membandingkan peningkatan kualitas pembelajaran yang berupa peningkatan penguasaan konsep mahasiswa yang menggunakan multimedia animasi dengan media gambar. Metode penelitian adalah metode eksperimen yang dilakukan pada dua kelas yaitu: eksperimen menggunakan multimedia animasi dan kelas kontrol menggunakan media gambar. Hasil penelitian menunjukkan: Perbedaan signifikan antara peningkatan penguasaan konsep pada mahasiswa yang menggunakan multimedia animasi dengan media gambar, dimana peningkatan penguasaan konsep lebih tinggi dengan menggunakan multimedia animasi. Hal ini terjadi akibat adanya memory jangka panjang yang dihasilkan dari pembelajaran menggunakan multimedia animasi.Kata kunci: penguasaan konsep, multimedia animasi, bidang geser atom, sifat mekanik material.ABSTRACTTheoretical learning in the form of verbal symbols is not representatively enough to explain the concept of needed system, so the chances are not affordable (inaccessible) by students that effect less cause learning experience. It has implications for the fault development of completed systems engineering material which is both systems intact atomic microstructure and material properties of the system changes according the real applications. This research is closely related to make improving the quality of learning materials engineering in particular concept mastery the atomic crystal structure determining the mechanical properties of the material. The purpose of this study to reveal the comparative understanding of students of vocational teachers candidate using animation multimedia with images media. The research method is experiments conducted on two classes of experimental class using animation multimedia and control class using images media. The study results an animations multimedia increases concepts comprehension. This is higher than the use of static images or handouts that reach the lower categories. The study also found that the use of animation multimedia is accessible and effective in improving the comprehension of abstract concept  in Engineering Material. This occurs due to long-term memory that result from learning using multimedia animation.Keywords: concepts comprehension animation multimedia, atomic slide fields, mechanical properties of the material.

Copyrights © 2015






Journal Info

Abbrev

edusentris

Publisher

Subject

Education Languange, Linguistic, Communication & Media Other

Description

Edusentris, the Journal of Teaching and Education Studies, is published by Center for Development and Publication of Scientific Work, School of Postgraduate Studies, Universitas Pendidikan Indonesia, on March, July and December. It aims to stimulate research, encourage academic exchange, and enhance ...