Jurnal Pembelajaran Fisika
Vol 1, No 4 (2013): Jurnal Pembelajaran Fisika

PENGARUH SKILL ARGUMENTASI MENGGUNAKAN MODEL PEMBELAJARAN PROBLEM BASED LEARNING (PBL) TERHADAP LITERASI SAINS SISWA

Arina Khusnayain (Unknown)
Abdurrahman - (Unknown)
Agus Suyatna (Unknown)



Article Info

Publish Date
01 May 2013

Abstract

Efforts to develop scientific literacy of student is done by applying learning invites students to learn science by confirm-ing something by reason, facts, and consideration of the arguments. This learn-ing process invites students to hone their skills so that the argument that science is able to solve the problems exiting in the environment. This study aims: (1) to describe the influence of argumentation skills to science literacy, and (2) knowing increase science literacy students by using argumentation skills. The result show that: (1) there is a positive linear effect and significant correlation between ar-gumentation skills against science literacy; (2) a significant increase scientific lit-eracy of student by using argumentation skills.Proses pembelajaran yang berlangsung di sekolah saat ini kurang memperhatikan literasi sains siswa. Upaya pengembangan literasi sains siswa dilakukan dengan menerapkan pembelajaran yang mengajak siswa untuk belajar sains dengan membenarkan sesuatu berdasarkan alasan, fakta, dan pertimbangan argumen. Proses pembelajaran ini mengajak siswa untuk mengasah skill argumentasinya sehingga mampu menyelesaikan permasalahan sains yang ada di lingkungannya. Penelitian ini bertujuan untuk: (1) mendeskripsikan pengaruh skill argumentasii terhadap literasi sains siswa, dan (2) mengetahui peningkatan literasi sains siswa dengan menggunakan skill argumentasi. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa: (1) terdapat pengaruh linear yang positif dan signifikan antara skill argumentasii terhadap literasi sains siswa; (2) terjadi peningkatan yang signifikan dari literasi sains siswa menggunakan skill argumentasi.Kata kunci: literasi sains, model pbl, skill argumentasi

Copyrights © 2013






Journal Info

Abbrev

JPF

Publisher

Subject

Education

Description

Jurnal Pembelajaran Fisika (p-ISSN: 2302-0105, e-ISSN: 2684-9828) is a media publication for researchers, lecturers, teachers, educational practitioners, and students, related to issues of physics teaching and learning innovation which include: 1. Assessment including formative, summative, ...