Media can be used to deliver message in learning and bring positive effect on interest, motivation, and learning outcome of the student. Therefore, this research has purpose to develop student worksheets that use problem posing method to exercise mastery of concept of class XI students of SMAN 1 Purbolinggo. This development is adapting media development model from Suyanto and Sartinem (2009 ) which includes seven stages. After testing the product, it is obtained that student worksheets are interesting and useful. Based on effectively testing, it is obtained that 80% tested students are pass from Standard Minimum Score. So, student worksheet is feasible and effective to be used as a medium of learning. This research is resulting product in the form of student worksheets by applying the problem posing method.Media dapat digunakan untuk menyampaikan pesan dalam pembelajaran dan membawa pengaruh positif terhadap minat, motivasi, dan hasil belajar siswa. Oleh karena itu, penelitian ini bertujuan untuk mengembangkan LKS dengan menggunakan problem posing untuk latihan penguasaan konsep siswa kelas XI SMAN 1 Purbolinggo. Pengembangan ini mengadaptasi model pengembangan media Suyanto dan Sartinem (2009) yang meliputi tujuh tahapan. Setelah dilakukan uji coba produk, diperoleh bahwa LKS menarik dan bermanfaat. Berdasarkan uji keefektifannya, diperoleh bahwa 80% siswa uji telah tuntas Kriteria Ketuntasan Minimal. Jadi, LKS layak dan efektif digunakan sebagai media pembelajaran. Penelitian ini memperoleh produk berupa LKS dengan menerapkan metode problem posing.Kata kunci: lembar kerja siswa, penelitian pengembangan, problem posing
                        
                        
                        
                        
                            
                                Copyrights © 2014