Pedagogi: Jurnal Pendidikan Dasar
Vol 2, No 4 (2014): Jurnal Pedagogi

PENERAPAN ACTIVE LEARNING PERMAINAN CARD SORT UNTUK MENINGKATKAN AKTIVITAS DAN HASIL BELAJAR

Rena Renteta (PGSD)
Rapani Rapani (PGSD)
Asmaul Khair (PGSD)



Article Info

Publish Date
10 Sep 2014

Abstract

This research was caused by the low of activity and learning result of students in thematic integrated learning at grade IVC SDN 2 Kotagajah Lampung Tengah. The aims of this research were to increase the activity and learning result of students at grade IVC SDN 2 Kotagajah Lampung Tengah. This research used classroom action research that consist of planning, acting, observing and reflecting. The technique of data colletion used observation sheet and question test. Technique of data analysis used qualitative analysis and quantitative analysis. The research showed that implementation of active learning model card sort games can increase activity and learning reselt of students.Penelitian ini dilatarbelakangi oleh rendahnya aktivitas dan hasil belajar siswa pada mata pelajaran tematik terpadu di kelas IVC SDN 2 Kotagajah Lampung Tengah. Tujuan penelitian ini adalah untuk meningkatkan aktivitas dan hasil belajar siswa di kelas IVC SDN 2 Kotagajah Lampung Tengah. Penelitian ini menggunakan metode penelitian tindakan kelas yang terdiri dari empat tahapan yakni perencanaan, pelaksanaan, pengamatan, dan refleksi. Teknik pengumpul data dilakukan dengan observasi dan tes hasil belajar. Alat pengumpul data berupa lembar observasi dan soal-soal tes. Data yang terkumpul dianalisis menggunakan analisis data kualitatif dan kuantitatif. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa penggunaan model active learning permainan card sort dapat meningkatkan aktivitas dan hasil belajar siswa.Kata kunci : active learning, aktivitas, card sort, hasil belajar.

Copyrights © 2014






Journal Info

Abbrev

pgsd

Publisher

Subject

Education

Description

Pedagogi: Jurnal Pendidikan Dasar is an academic journal that published all the studies in the areas of education, learning, teaching, curriculum development, learning environments, teacher education, educational technology, educational developments from various types of research such as surveys, ...