JKTP: Jurnal Kajian Teknologi Pendidikan
Vol 5, No 3 (2022)

Pengembangan Kuis Interaktif Untuk Metode Drill And Practice Dengan Memanfaatkan Fitur Media Sosial

Fajrin, Fitri Mutia (Unknown)
Degeng, I Nyoman Sudana (Unknown)
Ulfa, Saida (Unknown)



Article Info

Publish Date
05 Aug 2022

Abstract

The aim of this research and development is to create a product for implement sosial media into drill and practice learning method. This quiz allows use of augmented reality and motion sensors technology. Taking advantage of features on Instagram sosial media, namely filters on Instagram stories, make this product accessible to anyone. This product also allows it to be used on smartphones of various types. The subject matter of “Things in The Classroom and Our Bag” in English for Class VII SMP. The ADDIE development paradigm was used to guide this project through the stages of analysis, design, development, implementation, and assessment. Products are validated by media experts and English subject matter experts. Student from SMP Muhammadiyah 1 in Malang City who are in seventh grade are the focus of this interactive quiz. It performed well in the product validation test, so that the product developed is suitable for use with the aim of increasing attractiveness during learning, as well as student motivation.AbstrakTujuan dari penelitian dan pengembangan ini untuk menghasilkan sebuah produk untuk memanfaatkan penggunaan media sosial pada metode pembelajaran drill and practice. Kuis ini menggunakan dukungan teknologi berupa augmented reality dan sensor gerakan. Memanfaatkan fitur pada media sosial Instagram yaitu filter pada Instagram story menjadikan produk ini bisa diakses oleh siapa saja. Produk ini juga memungkinkan untuk digunakan pada smartphone dengan berbagai tipe. Pokok bahasan materi “Things in The Classroom and Our Bag” mata pelajaran Bahasa Inggris Kelas VII SMP. Pengembangan ini telah melalui tahap analisis, desain, pengembangan, implementasi, dan evaluasi sesuai dengan model pengembangan ADDIE. Produk divalidasi oleh ahli media dan ahli materi mata pelajaran Bahasa Inggris. Sasaran objek uji coba kuis interaktif ini adalah siswa kelas VII SMP Muhammadiyah 1 Kota Malang. Pada uji validasi produk mendapatkan respon yang baik, sehingga produk yang dikembangkan layak digunakan dengan tujuan meningkatkan daya tarik pada saat berlangsungnya pembelajaran, serta motivasi siswa.

Copyrights © 2022






Journal Info

Abbrev

jktp

Publisher

Subject

Other

Description

JKTP: Jurnal Kajian Teknologi Pendidikanis a journal in the field of educational technology which contains literature review, action reserach, case study research, and empirical findings in scientific disciplines of educational technology theories and practices. The covered topics are involved the ...