This study aims to improve student learning outcomes on sound wave material by using the stad type learning model in class XI MIA2 SMA Negeri 1 Bukit. This type of research is Classroom Action Research. Where this study seeks to explain the use of the STAD learning model to improve student learning outcomes in physics subjects on the concept of sound waves. The results of research in learning physics on sound wave material. In the study the average value in the first cycle with the STAD learning model the average value of the class was 58.83 with completeness of 58.33% and 41.67% declared not finished studying. The results of the research in the second cycle with the stad learning model the average value of the class revealed to be 85.21 with a learning completeness level of 83.33%. Based on classroom action research in Physics lessons in the concept of sound waves, that the results of the learning test in cycle i to cycle ii can be obtained a satisfactory increase ABSTRAKPenelitian ini bertujuan untuk meningkatkan hasil belajar siswa pada materi gelombang bunyi dengan menggunakan model pembelajaran  tipe stad di kelas XI MIA2 SMA negeri  1 bukit. Jenis penelitian ini adalah Penelitian Tindakan Kelas (Classroom Action Research). Dimana penelitian ini berupaya memaparkan penggunaaan model pembelajaran STAD untuk meningkatkan hasil belajar siswa dalam mata pelajaran fisika pada konsep gelombang bunyi. Hasil penelitian dalam pembelajaran fisika pada meteri gelombang bunyi. Dalam  penelitian nilai rata-rata pada siklus I dengan model pembelajaran STAD  nilai rata-rata kelas sebesar 58,83 dengan ketuntasan 58,33% dan 41,67 % dinyatakan belum tuntas belajar. Hasil penelitian pada siklus II  dengan model pembelajaran stad nilai rata-rata kelas meningkap menjadi 85,21 dengan tingkat ketuntasan pembelajaran 83,33%. Berdasarkan penelitian tindakan kelas dalam pelajaran Fisika dalam konsep gelombang bunyi, bahwa hasil tes belajar pada siklus i ke siklus ii dapat diperoleh peningkatan yang memuaskan
                        
                        
                        
                        
                            
                                Copyrights © 2022