This study aims to describe the application of academic supervision with classroom observation techniques to improve the ability of MTs Nuruddin teachers in planning and implementing learning in the Even Semester of the 2021/2022 Academic Year. This research is a type of School Action Research (PTS) which was carried out in two cycles with 5 teachers as research subjects, which were determined based on the results of observations in the pre-cycle. The data was collected using observation techniques, then the data were analyzed by quantitative descriptive analysis. The results showed that there was an increase in achievement, creativity, cooperation, activity and motivation by conducting academic supervision. Compared to the first cycle which only reached 62.86% after implementing the second guidance, there was a significant increase of 88.95%. So that by directly influencing student learning outcomes in the second cycle, namely 89.20%. The conclusion of this school action research is that in this school action research it was found that the aspects of observation (Creativity, Cooperation, Activity, and Motivation) in carrying out the learning process have a significant and positive impact. ABSTRAKPenelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan penerapan supervisi akademik dengan teknik observasi kelas untuk meningkatkan kemampuan guru-guru MTs Nuruddin dalam merencanakan dan melaksanakan pembelajaran pada semester Genap Tahun Pelajaran 2021/2022. Penelitian ini termasuk jenis Penelitian Tindakan Sekolah (PTS) yang dilakukan dalam dua siklus dengan subjek penelitian sebanyak 5 orang guru, yang ditentukan berdasarkan hasil observasi pada pra siklus. Pengumpulan data dilakukan dengan teknik observasi, selanjutnya data tersebut dianalisis dengan analisis deskriptif kuantitatif. Hasil penelitian menunjukkan bahwa terjadi peningkatan prestasi, kreatifitas, kerjasama, aktifitas dan motivasi dengan mengadakan Supervisi akademik. Dibandingkan dengan siklus pertama yang hanya mencapai 62,86% setelah melaksanakan bimbingan  kedua terjadi peningkatan yang signifikan yaitu 88,95%. Sehingga dengan secara langsung mempengaruhi hasil belajar siswa pada siklus kedua yaitu 89,20%. Kesimpulan penelitian tindakan sekolah ini ialah bahwa Pada penelitian tindakan sekolah ini didapati bahwa aspek-aspek observasi (Kreatifitas, Kerjasama, Aktifitas, dan Motivasi) dalam melaksanakan proses pembelajaran memberikan pengaruh yang signifikan dan dampak positif.
                        
                        
                        
                        
                            
                                Copyrights © 2022