Alinea: Jurnal Bahasa, Sastra dan Pengajaran
Vol 9, No 1 (2020): Bahasa, Sastra, dan Pengajaran

Penggunaan SQ3R dalam Meningkatkan Kemampuan Membaca Siswa

Emilda Emilda (Universitas Malikussaleh)
Siti Aminah (STKIP Bumi Persada Lhokseumawe)



Article Info

Publish Date
30 Apr 2020

Abstract

Keberhasilan proses belajar mengajar bergantung pada teknik belajar dan penggunaan model pembelajaran. Kemampuan siswa SMK III Lhokseumawe dalam memahami konten bacaan tidak optimal sehingga diperlukan metode pembelajaran alternatif yang secara kreatif dapat memberdayakan potensi membaca siswa. Artikel ini akan memaparkan pengaruh penggunaan SQ3R terhadap peningkatan kemampuan membaca siswa dalam memahami isi bacaan. Penelitian dilakukan  menggunakan pendekatan kuantitatif dengan subjek 40 siswa kelas X SMKN Lhokseumawe. Teknik analisis data menggunakan uji normalitas data, uji homogenitas data, dan uji beda rata-rata menggunakan SPSS for window VS 17.0. Berdasarkan penelitian diketahui bahwa hasil analisis uji perbedaan rata-rata n-gain menunjukkan taraf signifikan pada kelas eksperimen yaitu: sig. 0,001< 0,005. Sehingga dapat disimpulkan bahwa terjadi peningkatan kemampuan memahami isi bacaan pada siswa pembelajarannya dengan metode SQ3R dibandingkan dengan yang tidak menggunakan SQ3R.Kata kunci: kemampuan, membaca, SQ3RThe success of the teaching and learning process depends on learning techniques and the use of learning models. The ability of Lhokseumawe Vocational School students in understanding reading content is not optimal so that alternative learning methods are needed that can creatively empower students' reading potential. This article will explain the effect of using SQ3R on improving students' reading skills in reading comprehension. The study was conducted using a quantitative approach with the subject of 40 class X students of Lhokseumawe Vocational School. Data analysis techniques using data normality test, data homogeneity test, and average difference test using SPSS for window VS 17.0. Based on the research, it is known that the results of the n-gain average difference test analysis indicate a significant level in the experimental class, namely: sig. 0,001 <0,005. So it can be concluded that an increase in the ability to understand the content of reading in students learning by the SQ3R method compared with those who did not use SQ3R.Keywords: ability, read, SQ3R

Copyrights © 2020






Journal Info

Abbrev

ajbsi

Publisher

Subject

Arts Humanities Education Languange, Linguistic, Communication & Media

Description

Alinea is a scientific journal published by Program Studi Pendidikan Bahasa Indonesia, Universitas Suryakancana that covers various issues related to the learning of bahasa Indonesia. The aim of this journal publication is to disseminate the conceptual thoughts or ideas and research results that ...