JIVA: Journal of Behaviour and Mental Health
Vol 3, No 1 (2022)

STRATEGI KOMUNIKASI EFEKTIF PADA IBU YANG MEMILIKI ANAK USIA PRA-SEKOLAH

Eka Sufartianinsih Jafar (UNIVERSITAS NEGERI MAKASSAR)



Article Info

Publish Date
31 Aug 2022

Abstract

ABSTRACTCommunication is process of delivering messages that involves two parties aims to build meaning in order to mutually understand what is meant by the recipient and the recipient of the message. Communicating with pre-school age children requires a special strategy that is tailored to the child's developmental stages so that the communication process can run effectively. The mother is the main caregiver figure and is the first educator for children in the family. However, the communication process that took place between mothers and pre-school children was less effective. Based on the initial interview, the mother lacked the knowledge and skills on how to communicate with preschool children so that the mother found it difficult to make the child understand the instructions given. This research was conducted on mothers who have pre-school age children which aim to increase the mother's knowledge of effective communication strategies in early childhood. This study used a quasi-experimental method with a one group pre-test post-test design approach. The results showed an increase in maternal knowledge before and after training on effective communication strategies for pre-school children.Keywords: Communication, effective, early childhood, mother ABSTRAKKomunikasi merupakan proses penyampaian pesan yang melibatkan dua pihak yang bertujuan untuk membangun makna agar dapat saling memahami apa yang dimaksud oleh pemberi dan penerima pesan. Berkomunikasi dengan anak usia pra-sekolah membutuhkan strategi khusus yang disesuaikan dengan tahapan perkembangan anak agar proses komunikasi dapat berjalan dengan efektif. Ibu adalah figur pengasuh utama dan merupakan pendidik pertama bagi anak dalam keluarga. Namun, proses komunikasi yang berlangsung antara Ibu dan Anak usia pra-sekolah seringkali berjalan kurang efektif. Berdasarkan hasil wawancara awal, Ibu kurang memiliki pengetahuan dan keterampilan mengenai cara berkomunikasi dengan anak usia pra-sekolah sehingga Ibu merasa kesulitan untuk membuat anak paham akan instruksi yang diberikan. Penelitian ini dilakukan pada Ibu yang memiliki Anak usia pra-sekolah yang bertujuan untuk meningkatkan pengetahuan Ibu mengenai strategi komunikasi efektif pada anak usia dini. Penelitian ini menggunakan metode kuasi eksperimen dengan pendekatan one group pre-test post-test design. Hasil Penelitian menunjukkan terjadi peningkatan pengetahuan Ibu sebelum dan setelah dilakukan pelatihan strategi komunikasi efektif pada anak usia pra-sekolah.Kata Kunci: Komunikasi, Efektif, Anak Usia Dini, Ibu

Copyrights © 2022