JURNAL TEKNIK INDUSTRI
Vol. 10 No. 1 (2020): VOLUME 10 NO 1 MARET 2020

Pendekatan Soft System Methodology Untuk Perancangan Model Pembelajaran Praktik Berbasis Produksi

Agung Hananto (Unknown)
Winnie Septiani (Unknown)



Article Info

Publish Date
31 Mar 2020

Abstract

Intisari—Proses pembelajaran praktik dalam pendidikan vokasi memiliki peran penting dalam meningkatkan kompetensi siswa. Program pembelajaran praktik yang diterapkan dengan benar, dapat meningkatkan kompetensi yang dimiliki oleha mahasiswa sehingga dapat diterima oleh dunia industri. Penelitian ini bertujuan untuk membuat model pembelajaran praktik berbasis produksi yang dapat diterapkan. Penelitian ini dilakukan menggunakan pendekatan Interpretive Structural Modelling (ISM) untuk menganalisis faktor-faktor yang mempengaruhi Pembelajaran Praktik Berbasis Produksi, yang menghasilkan sembilan faktor yang mempengaruhi dan kemudian digunakan untuk merancang model Pembelajaran praktik Berbasis Produksi. Pendekatan Soft System Metodologi (SSM) digunakan untuk menggambarkan model sistem yang terdiri dari sembilan faktor yang didapatkan sebelumnya dalam menyusun model Pembelajaran Praktik Berbasis Produksi. Hasil akhir dari penelitian ini adalah model pembelajaran berbasis produksi yang dapat diterapkan pada pembelajaran praktik dalam pendidikan vokasi guna meningkatkan kompetensi siswa sehingga diterima industri.Abstract— The process of practical learning in vocational education has an important role in increasing students’ competencies. Practical learning programs that are properly implemented can improve the competencies of students, so that they can be accepted by the industrial world. This research aims to find the right model of Production-based Practical Learning can be applied. This research was conducted using the Interpretive Structural Modelling (ISM) approach that is used to analyze the influence factors of Production-based Practical Learning. Interpretive Structural Modelling (ISM) approach, nine factors influence the Production-based Practical Learning were found, which are then used to design the Production-based Learning models. Soft System Methodology (SSM) approach used to describe systems that are composed from the nine influence factors of the Production-based Practical Learning. The final result of this research is a Production-based learning model that can be applied to practical learning in vocational education to improve student`s competencies accepted by the industry.

Copyrights © 2020






Journal Info

Abbrev

tekin

Publisher

Subject

Electrical & Electronics Engineering Energy Industrial & Manufacturing Engineering

Description

Jurnal Teknik Industri (JTI) mainly focuses on industrial engineering scientific essays in the form of research results, surveys and literature review that are closely related to the Field of Industrial ...