Abstract : This study aims to improve character of the learner in class V SDN North Tugu 09 Koja North Jakarta, through Behavior Modification. This research is an action using a model Kemmis dan Mc. Taggart, action research was conducted in two cycles. The research subjects learners Elementary School fifth grade. Character of the learner is observed trough a learning process and a test given at the end of each cycle. This is evidenced by presentase, the first cycle is completed, namely 25,81% increase in cycle II reached 93,55%. Activities educators and learners in accordance learning the syntax of this reached 100% in the second cycle. The results of this study indicate that the character of the learner in civic education learners V SDN North Tugu 09 Koja North Jakarta increase with the application of behavior modification. Keywords: Character of the Learner, Behavior Modification Abstrak : Penelitian ini bertujuan untuk meningkatkan karakter peserta didik kelas V SDN Tugu Utara 09 Koja Jakarta Utara, melalui modifikasi perilaku. Penelitian ini merupakan penelitian tindakan dengan menggunakan model Kemmis dan Mc. Taggart, penelitian tindakan ini dilakukan dalam dua siklus. Subyek penelitian peserta didik kelas V Sekolah Dasar. Hal ini dibuktikan dengan presentase nilai karakter peserta didik pada siklus I yaitu 25,81 % yang tuntas, meningkat pada siklus II mencapai 93,55% yang tuntas dan aktivitas pendidik dan aktivitas siswa sesuai sintaks pembelajaran ini mencapai 100% pada siklus II. Hasil penelitian ini menunjukan bahwa karakter peserta didik pada kelas V SDN Tugu Utara 09 Koja Jakarta Utara meningkat dengan penerapan modifikasi perilaku. Kata kunci : Karakter Peserta Didik, Modifikasi Perilaku, Penelitian Tindakan
Copyrights © 2017