Paramita: Historical Studies Journal
Vol 25, No 1 (2015): PARAMITA

PAKU ALAM V: SANG ARISTO-MODERNIS DARI TIMUR

Sudibyo, Sudibyo ( Jurusan Sastra Nusantara, FIB, Universitas Gadjah Mada, Yogyakarta)



Article Info

Publish Date
25 Jan 2015

Abstract

This paper recites Paku Alam V figures as an ambiguity subject and a cultural paradox. He lived in a kingdom economic crisis and a rapid flow of changes in politics, economy, laws, and lifestyle aspects which is caused by other colonial social elements. The analysis focuses on psychological, religious, and cultural aspects which form his personality. To achieve the goal, it uses post colonialism concerning in contact zone, textual studies and historical context. The textual studies are used to explain the role modernization in genealogy, consistence, and Paku Alam V mind revolution. The historical context is used to explain the historical background, especially related to zeitgeist, when Paku Alam V implemented his ideas.Keywords: aristocrat, paradox, text, context. Tulisan ini mengkaji sosok Paku Alam V sebagai subjek ambiguitas dan paradoks kebudayaan. Ia hidup di tengah krisis ekonomi kerajaan dan arus perubahan yang deras di bidang politik, ekonomi, hukum dan gaya hidup yang dihembuskan oleh kekuasaan dan elemen-elemen masyarakat kolonial lainnya. Analisis difokuskan pada aspek-aspek psikologis, religious, dan kultural yang membentuk pribadinya. Untuk mencapai tujuan itu, digunakan teori poskolonialisme tentang zona kontak dan kajian teks serta konteks sejarah. Kajian teks  digunakan untuk menjelaskan peran modernisasi dalam   genealogi, konsistensi, dan evolusi atau revolusi pemikiran P.A. V. Konteks sejarah digunakan untuk menjelaskan latar belakang sejarah, khususnya yang berkaitan dengan zeitgeist saat P.A. V mengimplementasikan gagasan-gagasannya. Kata kunci: aristrokat, modernis, paradoks, teks, konteks 

Copyrights © 2015






Journal Info

Abbrev

paramita

Publisher

Subject

Humanities

Description

The journal publishes writings on (1) historiography, (2) philosophy of history, (3) history of education, and (4) history educaiton. Historiography means the writing of history based on the critical examination of sources, the selection of particular details from the authentic materials in those ...