ABSTRACTIn this study, a teacher is expected to be able to use various learning models to increase the satisfaction of the results achieved in the learning process and school-based management with teacher satisfaction at Madrasah Tsanawiyah Assalam Martapura. In this study, the technique used by the teacher uses an inquiry strategy learning model, which means developing students' attitudes and skills so that they can become independent problem solvers. This means that the student needs to develop skeptical thinking about things and events that exist in this world. When viewed from the research design, especially descriptive research designs, there are various designs consisting of survey, observational, correlational, and causal comparisons that underlie this research method. So that it was found that there seemed to be quite a large number of schools stating that they often carried out school-based management well in accordance with applicable procedures and provisions in relation to the inquiry strategy learning process. Then from teacher satisfaction, it appears that quite a large number of teachers in fact often feel satisfied with the work they have been involved in at their school.Keywords: learning process, inquiry strategy, teacher satisfaction results, school-based management. ABSTRAKDalam penelitian ini seorang guru diharapkan mampu menggunakan berbagai macam model pembelajaran untuk meningkatkan kepuasan hasil yang dicapai dalam proses pembelajaran dan manajemen berbasis sekolah dengan kepuasan guru di Madrasah Tsanawiyah Assalam Martapura. Dalam penelitian ini Teknik yang digunakan oleh guru menggunakan model pembelajaran strategi inkuiri yang artinya mengembangkan sikap dan ketrampilan siswa sehingga mereka dapat menjadi pemecah masalah yang mandiri (independent problem solvers). Ini berarti bahwa siswa tersebut perlu mengembangkan pemikiran skeptis tentang sesuatu hal dan peristiwa-peristiwa yang ada di dunia ini. Jika dilihat dari rancangan penelitian terutama sekali rancangan penelitian deskriptif, terdapat berbagai rancangan yang terdiri atas survei, observasional, korelasional, dan perbandingan sebab akibat yang melatar belakangi metode penelitian ini. Sehingga ditemukan nampak cukup besar jumlahnya dari sekolah menyatakan sering melaksanakan manajemen berbasis sekolah dengan baik sesuai dengan prosedur dan ketentuan yang berlaku dengan kaitannya proses pembelajaran strategi inkuiri. Kemudian dari kepuasan guru, nampak cukup besar jumlahnya para guru pada kenyataannya sering merasakan puas terhadap pekerjaan yang selama ini mereka geluti di sekolahnya.
Copyrights © 2022