Abstract: Vocational Educational Skill For People With Visual Impairment in Facing Working Life (a Study in SMALB-A Pembina Tingkat Nasional Jakarta and SMALB-A Bhakti Luhur Malang). This research uses the qualitative method. The results show that human resource development for peoplewith visual impairment in facing working life can be done through the education. Implementation of vocational education skill for people with visual impairment consists of 40 % -50 % academic aspect and 60 % -50 % vocational skill aspect. Vocational education skill at SMALB-A Pembina Tingkat Nasional Jakarta coveringmusic skill, massage, computer, webbiing skill and farming. While in SMALB-A Bhakti Luhur Malang consistof music skill, massage, and computer. Internal and external supporting factors in SMALB-A Pembina Tingkat Nasional Jakarta is teachers, students, school environment and parents of students, while in SMALB-A Bhakti Luhur Malang is school environment and certain parties from outside the school. Internal and external inhibitor factor in SMALB-A Pembina Tingkat Nasional Jakarta consist of mood, acceptance of public, and accessability. SMALB-A Bhakti Luhur Malang consist of teachers, mood and acceptance of public. Keywords: Vocational, Visual Impairment, Working Life Abstrak: Pendidikan Keterampilan Vokasional Bagi Penyandang Tunanetra Dalam Menghadapi Dunia Kerja (Suatu Studi Di Smalb-A Pembina Tingkat Nasional Jakarta Dan Smalb-A Bhakti Luhur Malang). Penelitian ini menggunakan metode penelitian deskriptif dengan pendekatan kualitatif. Hasil dari penelitian ini adalah pengembangan sumber daya manusia bagi penyandang tunanetra dalam menghadapi dunia kerja dapat dilakukan melalui jalur pendidikan. Pelaksanaan pendidikan bagi penyandang tunanetra terdiri atas 40%-50% aspek akademik dan 60%-50% aspek keterampilan vokasional. Pendidikan keterampilan vokasional di SMALB-A Pembina Jakarta meliputi keterampilan musik, maasage, komputer, dan anyaman serta bercocok tanam, sedangkan SMALB-A Bhakti Luhur Malang terdiri dari keterampilan musik, pijat, dan komputer. Faktor pendukung internal dan eksternal SMALB-A Pembina Tingkat Nasional Jakarta yaitu tenaga pengajar, peserta didik, kenyamanan lingkungan sekolah, pihak luar sekolah dan orangtua peserta didik sedangkan SMALB-A Bhakti Luhur Malang peserta didik, kenyamanan di lingkungan sekolah, dan pihak luar sekolah. Faktor penghambat internal dan eksternal SMALB-A Pembina Tingkat Nasional Jakarta suasana hati, penerimaan di masyarakat dan aksesabilitas. SMALB-A Bhakti Luhur Malang tenaga pengajar, suasana hati, dan penerimaan di masyarakat. Kata Kunci: Vokasional, Tunanetra, Dunia Kerja
Copyrights © 2015