Jurnal Pembelajaran Fisika
Vol 3, No 1 (2015): Jurnal Pembelajaran Fisika

PENGEMBANGAN MODUL PEMBELAJARAN BERBASIS INKUIRI TERBIMBING PADA MATERI ELATISITAS DAN HUKUM HOOKE

Desmaria Kristin S. (Unknown)
I Dewa Putu Nyeneng (Unknown)
Chandra Ertikanto (Unknown)



Article Info

Publish Date
07 Apr 2015

Abstract

The aims of the research are to produce learning modul based on guided inquiry for elasticity material and Hooke's law and describe the attractivenes, easiness, the benefit of modul, and the effectiveness of the developed modul. The development of procedures consist of the potential and problems, gathering the data, product design, validity design, revision design,product test, revision product, and the production. The result of the research is it has been produce a learning modul based on guided inquiry for elasticity of material and Hooke's law which has a very good attractiveness with the score 3.32, a very good easiness with the score 3.43, and a very good benefit of product with the score 3.42. Modul has been proper used because it has average gain with the score 0,69 included in the medium category.Tujuan dari penelitian pengembangan ini adalah untuk menghasilkan modul pembelajaran berbasis inkuiri terbimbing pada materi elastisitas dan Hukum Hooke serta mendeskripsikan kemenarikan, kemudahan, kemanfaatan, dan keefektifan modul yang dikembangkan. Prosedur pengembangan tersebut meliputi potensi dan masalah, pengumpulan data, desain produk, validasi desain, revisi desain, uji coba produk, revisi produk, uji coba pemakaian, revisi produk, dan produksi. Hasil dari penelitian pengembangan ini adalah menghasilkan modul pembelajaran berbasis inkuiri terbimbing pada materi elastisitas dan Hukum Hooke yang memiliki tingkat kemenarikan sangat baik dengan skor 3,32, tingkat kemudahan sangat baik dengan skor 3,43, dan tingkat kemanfaatan sangat baik dengan skor 3,42. Modul dinyatakan efektif untuk digunakan karena memiliki rata-rata gain sebesar 0,69 yang termasuk dalam kategori sedang.Kata kunci: inkuiri terbimbing, modul, pengembangan

Copyrights © 2015






Journal Info

Abbrev

JPF

Publisher

Subject

Education

Description

Jurnal Pembelajaran Fisika (p-ISSN: 2302-0105, e-ISSN: 2684-9828) is a media publication for researchers, lecturers, teachers, educational practitioners, and students, related to issues of physics teaching and learning innovation which include: 1. Assessment including formative, summative, ...