SEIKO : Journal of Management & Business
Vol 5, No 2 (2022): July - December

Pengaruh Pemberdayaan Dan Modal Sosial Terhadap Organizational Citizenship Behavior Dengan Kepuasan Kerja Sebagai Mediasi

Ika Nur Bintari (PPs STIE Amkop Makassar)
H. Hasan Abdul Rozak (Unknown)



Article Info

Publish Date
26 Aug 2022

Abstract

Abstrak Adapun tujuan dari penelitian ini adalah untuk menganalisis dan mendeskripsikan pengaruh pemberdayaan dan modal sosial terhadap kepuasan kerja. Untuk menganalisis dan mendeskripsikan pengaruh pemberdayaan, modal sosial dan kepuasan kerja terhadap organizational citizenship behavior (OCB). Untuk menganalisis dan mendeskripsikan pengaruh pemberdayaan dan modal sosial terhadap organizational citizenship behavior (OCB) dengan dimediasi kepuasan kerja.Data yang digunakan oleh penulis merupakan data kuantitatif sedangkan data yang digunakan di penelitian ini adalah data primer yaitu data yang diperoleh dari daftar hasil kuesioner yang disampaikan kepada pegawai Badan Pengelolaan Keuangan Pendapatan dan Aset Daerah(BPKPAD) Kabupaten Batang. Jumlah sampel penelitian sebanyak 61pegawai. Teknik analisis yang digunakan menggunakan analisis regresi, pengujian hipotesis dengan uji dan uji Sobel. Berdasarkan penelitian yang telah dilakukan diperoleh hasil bahwa Secara parsial pemberdayaandan modal sosial berpengaruh positif dan signifikan terhadap kepuasan kerja. Secara parsial pemberdayaan, modal sosial dan kepuasan kerja berpengaruh positif dan signifikan terhadap organizational citizenship behavior (OCB).Kepuasan kerja sebagai variabel memediasi pengaruh pemberdayaandan modal sosial terhadap organizational citizenship behavior (OCB). Kata kunci: Pemberdayaan , Kepuasan Kerja dan Organizational Citizenship Behavior Abstract The purpose of this study is to analyze and describe the effect of empowerment and social capital on job satisfaction. To analyze and describe the effect of empowerment, social capital and job satisfaction on organizational citizenship behavior (OCB). To analyze and describe the effect of empowerment and social capital on organizational citizenship behavior (OCB) mediated by job satisfaction. The data used by the author is quantitative data while the data used in this study is primary data, namely data obtained from a list of questionnaire results submitted to employees of the Regional Revenue and Asset Financial Management Agency (BPKPAD) Batang Regency. The number of research samples as many as 61 employees. The analysis technique used is regression analysis, hypothesis testing with Sobel test and test. Based on the research that has been done, the results show that partially empowerment and social capital have a positive and significant effect on job satisfaction. Partially empowerment, social capital and job satisfaction have a positive and significant effect on organizational citizenship behavior (OCB). Job satisfaction as a variable mediating the influence of empowerment and social capital on organizational citizenship behavior (OCB). Keywords: Empowerment, Social Capital, Job Satisfaction and Organizational Citizenship Behavior

Copyrights © 2022






Journal Info

Abbrev

seiko

Publisher

Subject

Social Sciences

Description

The Journal Management & Business (SEJaman) provides a forum for academics and professionals to share the latest developments and advances in knowledge and practice of management business both theory and practices. It aims to foster the exchange of ideas on a range of important management subjects ...