Abstract: The purpose of this best practice activity is to improve the zoning-based learning competence of junior high school science subjects in Melawi Regency to improve student competence through teacher coaching in planning, implementing, and evaluating learning oriented to higher order thinking skills (HOTS). The method of implementation carried out is In-On-In. In this activity, participants and core teachers will conduct face-to-face meetings at the school to find out the participation and attitudes of participants during the activity. In the On activity is to apply learning with the discovery learning method. In the In (Mentoring) activity, three types of mentoring are carried out, namely face-to-face, blended and online. The result of the research is that the zoning based Competency Improvement Program (PKP) Training at the junior high school level in science is very helpful for target teachers in developing and understanding HOTS-oriented learning both in planning the making of rpp, implementing the learning process in the classroom to assessing students which includes assessment of attitudes, knowledge and skills.Keywords: tuliskan kata-kata kunci.Abstrak: Tujuan kegiatan best practice ini adalah meningkatkan kompetensi pembelajaran berbasis zonasi mata pelajaran IPA SMP di Kabupaten Melawi untuk meningkatkan kompetensi peserta didik melalui pembinaan guru dalam merencanakan, melaksanakan, sampai dengan mengevaluasi pembelajaran yang berorientasi pada keterampilan berpikir tingkat tinggi (Higher Order Thinking Skills/HOTS). Metode pelaksanaan yang dilakukan adalah In-On-In. Pada kegiatan In, peserta dan guru inti akan melakukan pertemuan tatap muka di sekolah untuk mengetahui partisipasi dan sikap peserta selama kegiatan berlangsung. Pada kegiatan On adalah menerapkan pembelajaran dengan metode discovery learning. Pada kegiatan In (Pendampingan) dilaksanakan tiga jenis pendampingan yaitu tatap muka, blended dan online. Hasil penelitian adalah adanya Pelatihan Program Peningkatan Kompetensi (PKP) berbasis zonasi jenjang SMP mapel IPA sangat membantu guru sasaran dalam mengembangkan dan memehami pembelajaran berorientasi HOTS baik dalam perencanaan pembuatan RPP, kepelaksanaan proses pembelajaran di kelas hingga penilaian peserta didik yang meliputi penilaian sikap, pengetahuan dan keterampilan.Kata-kata kunci: bestpractice, peningkatan kompetensi pembelajaran (PKP), pengembangan keprofesian berkelanjutan (PKB), berbasis zonasi
Copyrights © 2022