J-Simbol: Jurnal Magister Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia
Vol 9, No 2 Sep (2021): J-Simbol: Jurnal Magister Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia

PENERAPAN FITUR-FITUR TIK TOK SEBAGAI MEDIA PEMBELAJARAN BAHASA INDONESIA TINGKAT SMA/SMK

Robi Hasanatun Salamah (SMKN 1 Negara Batin)
Sarah Dhiba Rangkuti (SMAS Al Azhar 3 Bandar Lampung)
Santi Noviyana (SMKN 4 Bandar Lampung)



Article Info

Publish Date
08 Sep 2021

Abstract

Media pembelajaran merupakan bagian yang penting dalam proses pembelajaran. Media pembelajaran bermanfaat dalam meningkatkan minat belajar peserta didik. Oleh karena itu, pemilihan media pembelajaran yang tepat dapat mewujudkan situasi pembelajaran yang lebih efektif. Selain itu, pemilihan media pembelajaran harus diselaraskan dengan perkembangan teknologi. Aplikasi Tik Tok merupakan salah satu media pembelajaran yang dapat digunakan di era digital saat ini. Penggunaan aplikasi ini menjadi media pembelajaran yang menarik dan menyenangkan karena sangat dekat dan lekat dengan peserta didik. Penggunaan aplikasi Tik Tok sebagai media pembelajaran juga diharapkan membantu peserta didik dalam memahami proses pembelajaran yang dilakukan pendidik. Penelitian ini menggunakan rancangan penelitian deskriptif kualitatif. Untuk mengetahui keefektivan pemanfaatan aplikasi Tik Tok dalam pembelajaran bahasa Indonesia tingkat SMA/SMK maka diperlukan penelitian lanjutan. Learning media is an important part of the learning process. Learning media is useful in increasing student’s interest in learning. Therfore, choosing the right learning media can create a more effective learning situation. In addition, the selection of learning media must be aligned with technological development. Tik Tok application is a learning media that can be used in today’s digital era. The use of this application as an interesting and fun learning media because it is very close and attached to students. The use of the Tik Tok application as a learning media is also expected to help students understand the learning process carried out by educators. This study uses a qualitative descriptive research design. To find out the effectiveness of the Tik Tok application in improving student learning outcomes in Indonesian language for senior high school subjects, further research is needed.Keywords: Media; Learning; Features; Tik Tok.DOI Artikel: https://doi.org/10.23960/J-Simbol/v9i2.2021.3

Copyrights © 2021






Journal Info

Abbrev

BINDO

Publisher

Subject

Education Languange, Linguistic, Communication & Media Social Sciences

Description

J-Simbol: Jurnal Magister Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia is a biannual journal (April and September) published by the Master of Indonesian Language and Literature Education study program, Faculty of Teacher Training and Education, University of Lampung. It addresses a wide range of different ...