ABSTRAK Tujuan artikel ini adalah mengetahui penerapan ideolgi dan tujuan pendidikan matematika secara epistemology dalam kurikulum merdeka belajar. Metode yang digunakan pada artikel ini adalah study kepustakaan. Study kepustakaan, yaitu menelaah sumber-sumber, baik itu buku, artikel, referensi-referensi yang berkaitan dengan landasan ideologi dan tujuan pendidikan secara epistomologi serta kurikulum merdeka belajar yang bisa dijadikan acuan dalam melaksanakan program pendidikan. Kurikulum merdeka belajar jika kita kaji dari dimensi atau elemen, prinsip pembelajaran dan pelaksanaan kurikulum sangat baik dalam penerpan ideology dan tujuan pendidikan matematika secara epistemology.Kata Kunci: Ideologi Pendididkan Matematika, Tujuan Pendidikan Matematika, Merdeka BelajarABSTRACT The purpose of this article is to find out the epistemological application of ideology and goals of mathematics education in the independent learning curriculum. The method used in this article is library research. Literature study, namely examining sources, be it books, articles, references related to the ideological basis and epistemological goals of education as well as the independent learning curriculum which can be used as a reference in implementing educational programs. The independent learning curriculum, if we examine it from the dimensions or elements, the principles of learning and implementation of the curriculum are very good in implementing ideology and epistemological goals of mathematics education. Keywords: Ideology of Mathematics Education, Objectives of Mathematics Education, Independent LearningÂ
Copyrights © 2023