J-Simbol: Jurnal Magister Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia
Vol 10, No 2 Sep (2022): J-Simbol: Jurnal Magister Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia

STUDI LITERATUR: PEMANFAATAN MEDIA PEMBELAJARAN BERBASIS POWTOON PADA TEKS LAPORAN HASIL OBSERVASI

Rissa Septy Ariantina (SMP Negeri 3 Way Pengubuan, Lampung, Indonesia)
Rahayuningsih Rahayuningsih (SMP Negeri 14 Mesuji)



Article Info

Publish Date
25 Aug 2022

Abstract

The use of cartoon media as a learning tool in the text of observation reports is the subject of this study. The purpose of this study is to find out if and how well animated media can be used to learn observation report text. This study employs a qualitative literature review as its methodology. Information/data sources and information/data sorting techniques in writing concentrate on research taken from bibliographical information, peruse, record, and handle research material from various understanding materials, including articles, diaries, course readings, and other exploratory results that relating to the subject of this study. Content analysis was used to examine the collected data. Based on this study's findings, it appears that using cartoon-based learning materials in the observation report's text is both feasible and effective as a learning tool, particularly for LHO text material. Additionally, the utilization of this media significantly improves LHO text learning.Pemanfaatan media kartun sebagai media pembelajaran dalam teks laporan hasil observasi menjadi pokok bahasan penelitian ini. Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mengetahui apakah dan seberapa baik (layak dan efektif) media animasi Powtoon dapat digunakan untuk mempelajari teks laporan hasil observasi. Studi ini menggunakan tinjauan pustaka kualitatif atau studi literatur sebagai metodologinya. Sumber informasi/data dan teknik pemilahan informasi/data dalam tulisan berkonsentrasi pada penelitian yang diambil dari informasi kepustakaan, membaca dengan teliti, mencatat, dan menangani bahan penelitian dari berbagai bahan pemahaman, termasuk artikel, buku harian, bacaan kursus, dan hasil eksplorasi lainnya yang berkaitan dengan subjek penelitian ini. Data yang didapat diperiksa dengan menggunakan analisis isi. Berdasarkan temuan penelitian ini, penggunaan bahan ajar berbasis kartun Powtoon dalam teks laporan hasil observasi sangat memungkinkan dan sangat efektif sebagai sarana pembelajaran, khususnya untuk bahan teks LHO. Selain itu, penggunaan media ini juga memiliki pengaruh yang signifikan positif dalam pembelajaran teks LHO.Keywords: learning media, powtoon, LHO textDOI Artikel: https://doi.org/10.23960/J-Simbol/v10i2.2022.04

Copyrights © 2022






Journal Info

Abbrev

BINDO

Publisher

Subject

Education Languange, Linguistic, Communication & Media Social Sciences

Description

J-Simbol: Jurnal Magister Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia is a biannual journal (April and September) published by the Master of Indonesian Language and Literature Education study program, Faculty of Teacher Training and Education, University of Lampung. It addresses a wide range of different ...