Augmented Reality (AR) adalah sebuah teknologi yang semakin berkembang dalam bidang pendidikan. Tujuan kajian ini adalah untuk dijalankan adalah untuk membangunkan sebuah aplikasi pembelajaran berasaskan Augmented Reality yang bertajuk “Mari Mengenal Bentuk”. Objektif pembangunan aplikasi pembelajaran ini adalah untuk membantu murid Tahun Satu dalam mata pelajaran STEM iaitu mata pelajaran Matematik dalam topik Bentuk. Metodologi yang digunakan dalam pembangunan aplikasi ini adalah model ADDIE yang melibatkan lima fasa. Fasa penilaian yang dijalankan untuk mendapatkan maklum balas yang diperoleh daripada 18 orang responden. Hasil dapatan kajian dikumpul dengan menggunakan kaedah kuantitatif melalui pautan Google Form. Dapatan kajian menunjukkan guru-guru memberikan pandangan yang positif terhadap aplikasi ini digunakan sebagai bahan pembelajaran. Guru juga bersetuju bahawa aplikasi ini sesuai digunakan oleh murid Tahun Satu dengan bimbingan daripada guru atau ibu bapa. Integrating Augmented Reality in Learning 2D and 3D Shapes Abstract: Augmented Reality (AR) is a growing technology in the field of education. The purpose of this study is to develop an Augmented Reality-based learning application titled "Mari Mengenal Bentuk". The objective of the development of this learning application is to help Year One students in STEM subjects that is Mathematics subject in the topic of “Bentuk”. The methodology used in the development of this application is the ADDIE model which involves five phases. Evaluation phase conducted to obtain feedback obtained from 18 respondents. The results of the study were collected using quantitative methods through the Google Form link. Findings of the study showed that teachers gave a positive view of this application used as a learning material. Teachers also agreed that this app is suitable for use by Year One pupils with guidance from teachers or parents. Keywords: 2D and 3D Shapes, ADDIE, Augmented Reality, Teaching and Learning Aids.
Copyrights © 2023