J-Com (Journal of Computer)
Vol 3, No 1 (2023): MARET 2023

PERANCANGAN E - CRM PENJUALAN BUSANA BAJU PADA TOKO GUNTUR JAYA

Ade Irma Saputri (Sekolah Tinggi Manajemen Informatika dan Komputer Royal)
Zulfi Azhar (Sekolah Tinggi Manajemen Informatika dan Komputer Royal)
Rika Nofitri (Sekolah Tinggi Manajemen Informatika dan Komputer Royal)



Article Info

Publish Date
31 Mar 2023

Abstract

Abstract: Customer relationship management (CRM) is one of the many strategies implemented by many companies and is a strategy for obtaining, analyzing data, and then using it to interact with customers which will create a comprehensive view and better relationships with customers. Toko Guntur Jaya is a shop that is engaged in selling various kinds of products, especially clothing such as clothes, currently product sales promotions and customer data processing are still manual recording and have not used an online sales system. The service provided by Guntur Jaya is not satisfactory because there is no member data and facilities for customers to submit criticism, suggestions and questions. Therefore, a Customer Relationship Management (CRM) method is needed to help customers get information about the latest products. The purpose of this built system is to facilitate more effective product promotion. With this system, Guntur Jaya Stores have media for promoting their products to customers with internet media, so that they have customers throughout Indonesia, retain existing customers, get optimal profits. , customers feel safe, comfortable and have computerized customer data storage. Keywords: dress; customer relationship management; internet; sale; shop  Abstrak: Customer relationship management (CRM) merupakan satu dari sekian banyak strategi yang diterapkan oleh banyak perusahaan dan merupakan strategi untuk memperoleh, menganalisa data, untuk kemudian digunakan untuk berinteraksi dengan pelanggan yang akan tercipta suatu pandangan yang komprehensif dan hubungan yang lebih baik dengan pelanggan. Toko Guntur Jaya adalah  toko yang bergerak di bidang penjualan berbagai macam produk  khususnya busana seperti baju, saat ini promosi penjualan produk dan pengelohan data pelanggan  yang dilakukan masih pencatatan manual dan belum menggunakan sistem penjualan secara online. Pelayanan yang diberikan  Guntur Jaya  belum memuaskan  karena belum ada data member dan fasilitas bagi pelanggan untuk menyampaikan kritik,  saran,  dan pertanyaan. Oleh karena itu untuk dibutuhkan metode Customer Relationship Management (CRM) untuk membantu pelanggan  dalam mendapatkan informasi tentang produk yang terbaru.  Tujuan dari sistem yang dibangun ini adalah untuk memfasilitasi promosi produk yang lebih efektif Dengan adanya sistem ini dibuat Toko Guntur Jaya memiliki media untuk promosi  produknya kepada para pelanggan dengan media internet, sehingga memiliki pelanggan di seluruh Indonesia, mempertahankan pelanggan yang sudah ada, mendapatkan keuntungan optimal, pelanggan merasa aman, nyaman dan memiliki penyimpanan data pelanggan secara terkomputerisasi. Kata kunci: baju; customer relationship management; internet; penjualan; toko. 

Copyrights © 2023






Journal Info

Abbrev

j-com

Publisher

Subject

Computer Science & IT

Description

J-Com (Journal of Computer) is a scientific journals that contains research results conducted by collaborating students with lecturers. J-Com published third a year on March, July, ...