Jurnal MIPA dan Pembelajarannya
Vol. 1 No. 3 (2021)

Pengembangan perangkat pembelajaran pencemaran lingkungan berbasis inkuiri terbimbing melalui pemanfaatan potensi wilayah industri mojokerto sebagai sumber belajar untuk mengembangkan pemahaman konsep, keterampilan ilmiah, dan sikap ilmiah siswa kelas VII SMPN 2 Sooko

Indrias Ma’rufinia (Unknown)
Ibrohim Ibrohim (Unknown)
Vita Ria Mustikasari (Unknown)



Article Info

Publish Date
31 Mar 2021

Abstract

The  purpose of this research was to produce a learning instrument based on guided inquiry by the usage of potency area as learning resource were valid and reasonable to be used. The research used Borg and Gall’s developing model. The result of this research is the learning materials were included of syllabus, learning implementation design, student worksheet, handout, and evaluation instrument showed the learning materials valid with that validity was 96.9 percent. The test result of implementation of learning material showed got very practical criteria in 91,9 percent value. The test result of learning material showed that the student concept comprehension was 82,6 with high criteria, scientific skill was 88,3 with high criteria, and scientific attitude was 91,0 with high criteria. The result research showed that learning materials reasonable to be used.   Tujuan penelitian ini untuk menghasilkan produk perangkat pembelajaran berbasis inkuiri terbimbing melalui pemanfaatan potensi wilayah sebagai sumber belajar yang valid dan layak digunakan. Penelitian ini menggunakan model pengembangan Borg and Gall (1983). Hasil dari penelitian ini adalah perangkat pembelajaran yang berupa silabus, RPP, LKS, handout dan instrumen penilaian yang valid dengan nilai validitas sebesar 96,9 persen. Hasil uji keterlaksanaan perangkat pembelajaran menunjukkan nilai sebesar 91,9 persen dengan kriteria sangat praktis. Hasil uji coba perangkat pembelajaran menunjukkan bahwa nilai rata-rata pemahaman konsep sebesar 82,6 dengan kriteria tinggi, nilai keterampilan ilmiah sebesar 88,3 dengan kriteria tinggi, dan nilai sikap ilmiah sebesar 91,0 dengan kriteria tinggi. Berdasarkan hasil yang diperoleh menunjukkan perangkat pembelajaran layak digunakan.

Copyrights © 2021






Journal Info

Abbrev

mipa

Publisher

Subject

Biochemistry, Genetics & Molecular Biology Chemical Engineering, Chemistry & Bioengineering Chemistry Education Energy Immunology & microbiology Materials Science & Nanotechnology Mathematics

Description

Jurnal MIPA dan Pembelajarannya (JMIPAP) is a publication that focuses on education, particularly in the areas of mathematics and natural sciences. The journal publishes articles, research papers, and other relevant manuscripts related to the teaching and learning of these subjects. It provides a ...