Journal of Medives: Journal of Mathematics Education IKIP Veteran Semarang
Vol 4 No 1 (2020): Journal of Medives : Journal of Mathematics Education IKIP Veteran Semarang

Analisis Kemampuan Metakognisi Siswa dalam Memecahkan Masalah Matematika Model PISA

Prahesti Tirta Safitri (Universitas Muhammadiyah Tangerang)
Eprilita Yasintasari (Universitas Muhammadiyah Tangerang)
Santi Adhitama Putri (Universitas Muhammadiyah Tangerang)
Uswatun Hasanah (Universitas Muhammadiyah Tangerang)



Article Info

Publish Date
16 Jan 2020

Abstract

Penelitian ini dilatarbelakangi karena pentingnya kemampuan metakognisi sebagai salah satu syarat penguasaan pemecahan masalah yang belum banyak mendapat perhatian dan pengevaluasian oleh guru. Penelitian ini dilakukan dengan tujuan untuk mengetahui kemampuan metakognisi siswa kelas VIIA dalam memecahkan masalah matematika model PISA. Dalam pemecahan masalah pada soal model PISA terdapat aspek-aspek yang meliputi Planning, Monitoring, dan Evaluation. Jenis penelitian ini adalah kualitatif. Penelitian dilakukan di MTS Al-Kamil pada siswa kelas VIIA semester genap tahun ajaran 2018/2019. Subjek pada penelitian ini adalah 3 siswa kelas VIIA yang telah dipilih secara purposive sampling yaitu 1 siswa dengan metakognisi sangat baik, 1 siswa dengan metakognisi baik, dan 1 siswa dengan metakognisi tidak baik. Teknik pengumpulan data menggunakan tes berupa soal model PISA, dan angket metakognisi yang telah diuji dengan menggunakan uji kredibilitas data. Hasil penelitian diperoleh bahwa siswa dengan metakognisi sangat baik dan siswa dengan metakognisi baik dalam menyelesaikan masalah soal model PISA tergolong sedang karena siswa belum dapat memaksimalkan aspek-aspek metakognisi, sedangkan siswa dengan metakognisi tidak baik dalam menyelesaikan soal PISA tergolong rendah karena hampir semua aspek-aspek metakognisi tidak diperhatikan dengan baik. Kata kunci: kemampuan metakognisi, pemecahan masalah, soal model PISA. ABSTRACT This research is motivated by the importance of metacognition abilities as one of the mastery requirements for problem solving that has not received much attention and evaluation by the teacher. International Student Assessment (PISA) is a system for measuring student’s ability in problem solving. The research aimed to determine the metacognition ability of class VIIA students in solving mathematical problems in the PISA model which include aspects of Planning, Monitoring, and Evaluation. This qualitative research was conducted in VII class of MTS Al-Kamil 2018/2019. The subjects in this study were 3 students of class VIIA who were selected by purposive sampling, namely 1 student with very good metacognition, 1 student with good metacognition, and 1 student with poor metacognition. Data collection techniques using tests in the form of PISA model questions, and metacognition questionnaires. The results showed that students with very good metacognition and students with good metacognition in solving problems with the PISA model were classified as moderate because students had not been able to maximize the aspects of metacognition abilities, however students with poor metacognition in completing PISA questions are classified as low because almost all aspects of metacognition are not considered well. Keywords: metacognition ability, problem solving, PISA model problems.

Copyrights © 2020






Journal Info

Abbrev

matematika

Publisher

Subject

Mathematics Other

Description

Journal of Medives : Journal of Mathematics Education IKIP Veteran Semarang is designed to lecturers, researchers, mathematics teachers, and university students who want to publish their research reports about mathematics education. This journal publishes original articles of action research, ...