Jurnal Bimbingan dan Konseling Indonesia
Vol 6 No 1 (2021): Jurnal Bimbingan dan Konseling Indonesia

Pengembangan Modul Konseling Behavioral Untuk Meningkatkan Self Achievement Peserta Didik

Ida Ayu Ari Wima Laksmi (Universitas Pendidikan Ganesha)
Nyoman Dantes (Universitas Pendidikan Ganesha)
I Ketut Dharsana (Universitas Pendidikan Ganesha)



Article Info

Publish Date
08 Aug 2021

Abstract

PeneIitian ini merupakan peneIitian pengembangan (research and deveIopment). ModuI konseIing ini di buat untuk membantu guru bimbingan konseling daIam meIakukan Iayanan konseIing di sekoIah. Prosedur pengembangan daIam peneIitian ini memakai perangkat pembeIajaran modifikasi 4D yaitu define, design, deveIop, dan disseminate. PeneIitian ini meIibatkan subjek 5 orang ahIi daIam bimbingan konseIing diantaranya adaIah 3 orang dari dosen bimbingan konseIing dan 2 orang dari guru bimbingan konseIing sekolah. Untuk menguji keefektifitasan modul konseling behavioral, peneliti melibatkan 10 orang siswa sebagai subjek. Dari 22 butir instrument yang dipakai untuk menilai validitas isi, dinyatakan modul konseling behavioral memiliki validitas yang baik untuk setiap butirnya. Penilain indeks validitas isi terhadap modul panduan konseling sangat penting untuk mengetahui layak untuk dipakai. Pengujian hipotesis menunjukkan bahwa pengembangan moduI efektif untuk meningkatkan seIf achievement peserta didik. Untuk nilai ES= 0,93 yang termasuk kategori ES tinggi. Berdasarkan hal tersebut maka dikatakan modul konseling behavioral layak digunakan sebagai instrumen peningkatan self achievement. Abstract: This research is a research and development. This counseling module was created to assist counseling guidance teachers in conducting counseling services in schools. The development procedure in this research uses modified 4D learning tools, namely define, design, develop, and disseminate. This research involved 5 experts in counseling guidance, including 3 from counseling guidance lecturers and 2 from school counseling guidance teachers. To test the effectiveness of the behavioral counseling module, the researcher involved 10 students as subjects. Of the 22 items of the instrument used to assess the validity of the content, it is stated that the behavioral counseling module has good validity for each item. Assessment of the content validity index of the counseling guide module is very important to find out if it is feasible to use. Hypothesis testing shows that the development of the module is effective in increasing the seIf achievement of students. For the value of ES = 0.93 which is included in the high ES category. Based on this, it is said that the behavioral counseling module is appropriate to be used as an instrument to increase self-achievement.

Copyrights © 2021






Journal Info

Abbrev

jurnal_bk

Publisher

Subject

Education

Description

Jurnal Bimbingan dan Konseling Indonesia is a peer-reviewed journal, published by Universitas Pendidikan Ganesha. The aim of this journal is to publish articles dedicated to all aspects of the latest outstanding developments in the field of counseling. Its scope counseling in education, sections ...