JUPE : Jurnal Pendidikan Mandala
Vol 8, No 2 (2023): JUPE : Jurnal Pendidikan Mandala (Juni)

Pengaruh Kemampuan Berpikir Kritis Terhadap Kemampuan Praktikum Pada Materi Kalor Mahasiswa Pendidikan Fisika Angkatan 2022

Rahmat, Firdaus Nur (Unknown)



Article Info

Publish Date
12 Jun 2023

Abstract

Abstract. Critical thinking skills are essential cognitive abilities in problem solving, while practical skills are skills related to a person's ability to practice or experiment, including theoretical understanding, practical skills, and analytical skills needed to achieve the desired results. This study aims to examine the relationship between critical thinking skills and the ability to practice the concept of heat and to understand the extent to which critical thinking skills can influence students' ability to carry out practical work related to the concept of heat. This research method uses a survey method by distributing questionnaires to respondents, namely Physics Education Students Class of 2022. The researchers distributed the questionnaires by distributing them via the WhatsApp group. The results of the normality test show that the normality test on the indicators of Critical Thinking Ability and Practicum Ability produces a significant value of r Person below 0.05. From these results it can be concluded that each statement indicator can be declared normal.Abstrak. Kemampuan berpikir kritis merupakan kemampuan kognitif yang esensial dalam pemecahan masalah, sementara kemampuan praktikum adalah keterampilan yang berkaitan dengan kemampuan seseorang dalam melakukan praktik atau percobaan, termasuk pemahaman teori, keahlian praktis, dan kemampuan analisis yang diperlukan untuk mencapai hasil yang diinginkan. Penelitian ini bertujuanĀ  untuk menguji hubungan antara kemampuan berpikir kritis dan kemampuan praktikum konsep kalor serta memahami sejauh mana kemampuan berpikir kritis dapat mempengaruhi kemampuan mahasiswa dalam melakukan praktikum terkait konsep kalor. Metode penelitian ini menggunakan metode survei dengan menyebarkan kuisioner kepada responden yaitu Mahasiswa Pendidikan Fisika Angkatan 2022. Peneliti melakukan penyebaran kuisioner dengan cara menyebarkan lewat grup WhatsApp. Hasil pengujian normalitas menunjukkan bahwa uji normalitas pada indikator Kemampuan Berpikir Kritis dan Kemampuan Praktikum menghasilkan nilai signifikasi r Person di bawah 0.05. Dari hasil ini dapat disimpulkan bahwa setiap indikator pernyataan dapat dinyatakan normal.

Copyrights © 2023






Journal Info

Abbrev

JUPE

Publisher

Subject

Education

Description

The Mandala Education Journal is an educational scientific research article and the results of Social research, Science, Politics, and the results of literature ...